Vraag over studiefinanciering?

Kan ik mijn adres zomaar wijzigen naar Duitsland zonder dat ik een Duitse Nationaliteit heb? Als in dat ik woon in Duitsland en naar School ga in Nederland. Heeft dit gevolgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Alleen als je er ook daadwerkelijk jouw huisadres hebt en je daar daadwerkelijk staat ingeschreven in die gemeente.

Toegevoegd na 24 minuten:
Je zult je dan ook daadwerkelijk moeten laten uitschrijven van je Ned. adres, want alleen met het bewijs van uitschrijving en een paspoort/ID kan je bij het Einwohnermeldeamt een inschrijving in een Duitse gemeente bewerkstelligen. Je krijgt dan een Anmeldebestätigung en dat is voor de Studiefinanciering het bewijs dat ze moeten hebben, dat je ook daadwerkelijk in Duitsland woont.
Als EU-burger heb je geen verblijfsvergunning meer nodig meer nodig, je bent nu "Freizugigkeitsberechteigder" en krijgt na aanmelding in Duitsland een bewijsje toegestuurd dat je " Aufenthaltsrecht"hebt. Misschien dat ze dit ook nog moeten zien bij de Studiefinanciering.
Je moet dit dus bewijzen kunnen.

Toegevoegd na 43 minuten:
Je kunt als werknemer,werkzoekende, in opleiding/ studerend of als zelfstandige die zijn beroep elders (Nederland) uitvoert gewoon in Duitsland wonen.
Als je bij uitschrijving uit je Ned. gemeente je nieuwe adres achterlaat, krijg je ook gewoon je aanslagen, verkiezingsoproep ed toegestuurd en wordt ook de ambassade ingelicht over je bestaan.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat kan. Je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen.
Je info is niet voldoende om de vraag geheel te kunnen beantwoorden, maar deze link is heel nuttig. hier vind je ws antwoord op je vraag.

http://www.rnw.nl/nederlands/article/studiefinanciering-aanvragen-kan-ook-vanuit-buitenland