Klopt het dat ik geen incassokosten hoef te betalen?

Ik heb een rekening van eci niet betaald, van 37,50 naar 99,50. Ik ken iemand die voor een incasseringsbureau werkt die mij zegt dat ik die kosten kan weigeren. Iemand ervaring?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind de incasso kosten wel erg hoog, daar kun je wel tegen in beroep gaan, maar je zult wel moeten betalen. http://www.tehogeincassokosten.nl/juridische-info-voor-bezwaar-tegen-te-hoge-incassokosten.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zal niet 1 keer vergeten zijn denk ik gezien het hoge bedrag aan incassokosten.

Antwoorden (5)

Het klopt dat je kunt weigeren. Je veronderstelling dat je geen incassokosten hoeft te betalen klopt niet. ECI kan dit van je terugvorderen via procedures.

Het kan zijn dat als je de rekening betaald en je de incassokosten weigert ze het geld niet gaan verhalen. Dat kost hen namelijk ook veel geld. Maar je kunt hier niet zomaar vanuit gaan.

Toegevoegd na 9 uur:
Als toevoeging wil ik wel vermelden dat ik het bijzonder slordig vind als mensen rekeningen niet betalen. Je neemt namelijk wel een afgesproken product af, maar betaalt dat niet. Het is logisch dat zo'n club dan dreigt om de kosten te verhalen. En bedenk wel dat ECI groot genoeg is om de incassokosten plus aanvullende kosten bij je te vorderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als ik alleen het eerste bedrag betaal, 37,50 en er simpelweg bij vermeldt 'Ik weiger de incassokosten te betalen' dan is de kans groot dat het incassobureau het daarbij laat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en je bent meteen een wanbetaler. Of het slim is is een heel ander verhaal.
Ga er maar vanuit dat je dat niet kunt weigeren. De kosten zijn gemaakt en de gene die geld van jou krijgt is niet zomaar bereid de kosten te betalen en daardoor minder van jou te krijgen.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alles is tot vooralsnog automatisch gegenereerd neem ik aan, het incassobureau zal pas kosten maken als ze werknemers tijd aan mij gaan besteden...
Een incassobureau heeft geen wettelijk statuut, noch in Nl., noch in B. Lijkt me het best om de originele rekening alsnog te betalen, want ECI kan wel naar de rechter stappen. Heb in België ook eens een brief van een incassobureau gekregen. Een betwiste rekening van 25 euro werden er 90, niet betaald. 2 weken later vroegen ze al 140 euro.
Niet betaald, nooit meer iets van gehoord.

Toegevoegd na 2 minuten:
En hou er rekening mee dat je de zaak voor de rechtbank zal verliezen en de gerechtskosten moet betalen, ook niet goedkoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat je beslist om een (deel van de) incassokosten te betalen, moet je even nalopen of de procedure goed is doorlopen.

Heb jij een factuur ontvangen? Of heb jij in jouw overeenkomst met ECI een duidelijke afspraak van de datum waarop ze van jouw rekening mogen incasseren?

Hebben ze een herinnering, aanmaning, ingebrekestelling o.i.d. gestuurd met daarin een uiterste betaaldatum? Als ze dit niet gedaan hebben, mogen ze namelijk niet beginnen met incassokosten te rekenen.

Dan over de hoogte van de incassokosten. De richtlijn voor het rekenen van de incassokosten is dat deze redelijk zijn ten aanzien van het werk dat verricht is, als ook dat de hoogte redelijk is. Hoewel rechters het sturen van (meerdere) herinneringen niet als geldige grond voor incassokosten vinden, is het inhuren van een extern bedrijf die dit doet natuurlijk wel een kostenpost voor jouw schuldeiser. Wat dat betreft lijkt het me dat, als er aan de bovenstaande eisen voldaan wordt, dat je in ieder geval een kleine vergoeding zou moeten betalen.

Dan over de hoogte van de kosten. Er bestaat geen wet die precies bepaalt hoeveel 'redelijk' is. Uiteindelijk is het een rechter die bij onenigheid bepaalt wat het verschuldigde bedrag is. Er is wel een richtlijn met de titel 'Rapport Voorwerk II', waarbij een poging gedaan is om redelijke incassokosten vast te stellen. Voor bedragen tot 250 euro is dat €44,03 inclusief BTW (35 ex).

Dat betekent dat in jouw geval de incassokosten hoog zijn. Let erop: vaak krijg je allerlei extra kosten (dossierkosten, bureaukosten, registratiekosten) op je dak: laat je niet gekmaken, de rechter heeft bepaald dat alle kosten bovenop een originele factuur 'incassokosten' zijn.

Dus: bepaal of de incassokosten terecht zijn. Dan: bepaal de hoogte. Als je de richtlijn van Voorwerk II hanteert dan kan ik me niet voorstellen dat een incassobureau het alsnog voor de rechter zou willen brengen. Dan: betaal en geef bij je betaling duidelijk aan dat je eerst het hoofdbedrag plus een onkostenvergoeding betaalt. Stuur ook een brief naar het incassobureau met dezelfde strekking. Tot slot: bel nooit met een incassobureau, handel alles schriftelijk af, want dan heb je dingen op papier mocht het hoger gespeeld gaan worden.

Toegevoegd na 13 uur:
Naar aanleiding van de algemene voorwaarden van ECI lijkt me dat het sturen van een herinnering niet nodig is in dit geval (zie artikel 6). Dat neemt niet weg dat de incassokosten erg hoog zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord +
Kijk in de algemene voorwaarden hoe ECI omgaat met een niet betaalde rekening. Men hoeft nl geen herinnering te verzenden. Als ECI in zijn recht staat en de vordering doorgeeft aan een incassobureau heb je te maken met een redelijkheid aan extra te innen kosten. In de link staat simpel weergegeven wat men wel en niet mag doen. Het komt er in de praktijk op neer dat veel incassobedrijven teveel extrakosten berekenen. Deze hoef je op basis van Rapport voorwerk 2 niet te betalen. Zit je fout heb je rekening te houden met extra kosten, wordt er teveel geind (zie rapport) neem dan eens contact op met ECI om ze te wijzen op voornoemd rapport. Dat werkt vaak slimmer als domweg niet alles betalen.