Heb ik als eigenaar recht op toegang van mijn verhuurde object?, zie toelichting...

De kwestie is als volgt:
Mijn vader heeft een huis in de particuliere verhuur.
De huurder heeft al meerdere malen niet betaald en om die reden zal de huurovereenkomst beëindigd worden.

Nu wil mijn vader mogelijke nieuwe verhuurders het huis laten zien, en hieraan moet de huurder meewerken volgens artikel 223 van boek 7 van het BW.

De verhuurder wil wel deze eventuele nieuwe huurders toelaten, maar ze zegt dat de verhuurder zelf niet binnen hoeft te komen, en dus ontzegt de huurder de toegang aan hem.

Kan de huurder hierin in zijn/haar recht staan? en/of zijn er artikelen op grond waarvan mijn vader wel degelijk toegang tot de woning kan eisen?

Ik vind het artikel hierin niet echt duidelijk en ook de almanak bood geen uitkomst, dus wellicht dat hier iemand is die verstand van zaken heeft en een antwoord wil geven.

Alvast hartelijk bedankt voor de antwoorden!

Vriendelijke groet,

John

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Artikel 223

De huurder van een onroerende zaak of een gedeelte daarvan is, indien de verhuurder tot verhuur na afloop van lopende huur of tot verkoop wenst over te gaan, verplicht te dulden dat aan de zaak de gebruikelijke kennisgevingen van het te huur of te koop zijn worden aangebracht, en aan belangstellenden gelegenheid te geven tot bezichtiging.

Dit even ter volledigheid.

Ja, de huurder moet bezichtigingen toestaan dus. Dus ja, de verhuurder is daarbij aanwezig. Dit is ook voor de veiligheid, zodat bezichtigingen niet uit kunnen lopen op diefstallen, of mogelijkerwijs ander gedonder. Daarbj zou de huurder thuis kunnen zijn, en de boel stagneren.

Dus ja, hij mag zichzelf (op afspraak) toegang verschaffen.

Toegevoegd na 31 minuten:
Voor ongefundeerde minners; ik verhuur zelf een huis... Als ik mensen het huis wil laten zien, maak ik een afspraak met de huidige huurder, en geef een korte rondleiding. Op afspraak en kort. Ik sta hierbij in mijn recht om dit te doen, en huurders moeten dit toestaan. Onbekenden in het huis toelaten zonder begeleiding, getuigt juist weer van slecht verhuurdersschap, dát hoeft de huurder weer niet te pikken.

Omstandigheden waaronder de huur aflopen zijn niet relevant, al heeft diegene nog nooit betaald, dat doet niet terzake mbt de rechten van de huurder en de verhuurder tov elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is een moeilijke, als je op zoek bent naar wettelijk bewijs over wat wel en niet mag, hoef je nu niet verder te lezen.

Maar gevoelsmatig, mag de huurder inderdaad je vader weigeren aan de deur. Het is dan theoretisch wel zijn / haar (huur)huis en is het hun recht om te bepalen wie ze wel of niet binnen laten. Of ze nou achterlopen met de huur, of niet, maakt in die zin volgens mij weinig uit.

Zolang het huurcontract niet wettig is ontbonden, staan ze volgens mij in hun recht, daarna kunnen ze hun spullen pakken en binnen de gestelde termijn eruit zijn / moeten. Spullen die ze dan nog achterlaten kun je op hun kosten laten verwijderen.

Ik had je graag een link of iets dergelijks geplaatst met daarin de exacte teksten van de wet, maar daar kan ik je helaas niet mee helpen, maar hoop toch dat je hier wat aan gehad hebt en dat je desnoods van iemand anders die antwoordt wel een rechtsgeldig antwoord krijgt. Succes met deze lastige kwestie.