Waarom mag je in een supermarkt niet betalen met een biljet van 200 euro zelfs niet als ik boodschappen haal van 180 euro?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwens, als ze nergens iets hebben hangen waar op staat dat ze dit niet aannemen, MOETEN ze het aanpakken van je! De meeste winkels hebben het tegenwoordig wel ergens opgeplakt, maar niet allemaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:D slimme tip

Het beste antwoord

Omdat hier de meeste kans is op vervalsing van de biljetten. Vervalsers maken eerder 200 en 500 briefjes na dan 50, 100 aangezien ze anders geen rendement hebben. Dus zo lopen de supermarkten minder kans op om vals geld binnen te krijgen. Een andere reden kan zijn dat ze niet genoeg wisselgeld hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De vraag is al meteen waar haal je een biljet van 200 euro vandaan ? volgens mij hebben pinautomaten die niet eens ? (weet niet of dat klopt, nooit op gelet) zal ik eens doen
dus als jij aan komt zetten met biljet(ten)van
200 euro dan zal er zeker gek gekeken worden.

maar even de vraag in de meeste winkels zullen ze daardoor te weinig wisselgeld krijgen
niet eens zozeer omdat je jou die 20 euro niet kunnen betalen maar omdat de klanten daarna in de problemen kunnen komen
als je echt zou willen betalen daarmee zou je even de eigenaar of manager kunnen vragen
ik heb het 1 keer gezien dat ze dat wel toestaan.
maar ik denk dat ze je liever zelf naar de bank laten lopen om het te wisselen omdat ze in principe dat dan bijna meteen nadat ze jouw geld hebben aangenomen zelf al zouden moeten doen.
scheelt hun werk.
en is meteen ook veiliger
12 jaar geleden
Heel officieel moet de winkel het wel aannemen omdat een biljet van €200,00 een wettig betaalmiddel is. En de gemiddelde supermarkt heeft ook echt wel het wisselgeld in huis. Ze hebben er alleen geen zin in omdat het extra risico meebrengt.
-risico dat het geld vals is (hoewel dit makkelijk te testen is).
-risico op overvallen. Als jij weet dat je met grote coupures kunt betalen dan weet de crimineel dat ook. En dus weet hij ook dat er veel wisselgeld in kas is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grote biljetten worden in een apart gesloten ''kluisje'' gedaan. Deze komen niet eens in de lade. Maar, ze dénken dan dat er veel geld is..dus overvallers overvallen wel sneller, maar zonder meer buit te maken dan als ze geen briefjes van 200 accepteren
bamibal
12 jaar geleden
Wettig betaalmiddel betekent niet dat je verplicht bent het aan te nemen. Een pinpas is ook een wettig betaalmiddel, en daar kan je ook niet overal mee betalen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wettig_betaalmiddel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal juist! +je waard!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een winkelier duidelijk aangeeft dat hij 200 euro biljetten niet aanneemt hoeft hij dat ook niet te doen, hij is het dan niet meer wettelijk verplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een betaalpas is geen wettig betaalmiddel en mag overal geweigerd worden. Tot op de dag van vandaag is het chartale geld in al denominaties het enige wettige betaalmiddel. Een winkelier mag niet zeggen wij accepteren geen denominatie van 200euro dan zet hij zichzelf boven de wet en dat kan niet. Wat hij wel kan zeggen is hier hebben wij niet van terug. Ik weet al tegoed dat de praktijk anders is maar dit is de wet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal juist zijn maar iemand heeft net een bron aangedragen die iets anders zegt, zou je ook een bron aan kunnen dragen die jouw verhaal kloppend maakt? Dan ga ik gelijk even de wiki aanpassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-een-wettig-betaalmiddel-en-kan-ik-daar-overal-mee-betalen.html Contant geld weigeren
Een winkelier mag bepaalde munten of biljetten weigeren. De winkelier moet dit dan wel duidelijk aangeven, bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.
Ook kunnen gemeenten ervoor kiezen om parkeerautomaten neer te zetten die alleen een chipknip accepteren.