Eenmalige automatische incasso.

Ik heb een vraagje ik wil een paar boeken kopen op internet die ik alleen kan betalen met een eenmalige automatische incasso(ik heb dit nog nooit eerder gedaan).
Nu weet ik niet precies wat dit is en of ik het wel zo kan betalen. Ik heb een rekening bij Fortis + internetbankieren die sinds kort alleen op mijn naam staat omdat ik sinds een paar maanden 18 geworden ben.
Nu vraag ik me af of ik hiermee die boeken kan kopen en hoe dat in zijn werk gaat. Krijg je dan gewoon zo'n geel blaadje naar je huis gestuurd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (6)

Nee, je geeft toestemming om het bedrag van je rekening te laten afschrijven. Je hoeft verder niets te doen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van die twee jaar klopt in ieder geval niet. Ik heb regelmatig klanten die uit het buitenland komen en dan hier komen studeren, en zodra ze een Nederlandse rekening hebben geregeld, kunnen ze gewoon via automatische incasso betalen. (Yep, ik werk dus bij een boekhandel die o.a. via internet verkoopt.)
Het woord automatisch houdt al in dat het automatisch gaat. Jij hoeft niets meer te doen.
Normaal moet je hier wel een handtekening voor zetten om misbruik te voorkomen. Ik neem aan dat je daar dus een formulier voor thuisgestuurd krijgt.
Is er geen mogelijkheid om met iDeal te betalen? Daarvoor moet je namelijk inloggen op je rekening en dat is dus zeker safe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig is een electronische handtekening (groot woord voor 'je vult je naam in en klikt automatische incasso aan) ook rechtsgeldig. Daar is geen apart formulier vor nodig. Het risico van misbruik is daarbij niet voor de gebruiker maar voor de winkel. Gebruikt iemand anders jouw bankrekening, dan kun je het geld gewoon terug laten storten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Suzy: Bedankt voor de aanvulling en duidelijke uitleg. Ik neem aan dat de vragensteller hier ook iets aan heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens lijkt IDeal veiliger, maar is het eigenlijk niet. Een automatische incasso is heel gemakkelijk terug te laten storten, terwijl áls er ingebroken wordt op je banksessie en onzichtbaar voor jou een betalingsopdracht wordt toegevoegd (zeer onwaarschijnlijk, maar het kán, weet ik uit betrouwbare (IT-beveiligers) bron) het een stuk moeilijker kan zijn om je geld terug te krijgen.
De eenmalige machtiging is een betaalmethode waarbij de verkoper van de koper toestemming krijgt om geld van zijn rekening te incasseren. De eenmalige machtiging is een betaalmethode die via het Internet online kan worden afgehandeld. Online gaat de klant akkoord met de machtiging, waarna de gegevens direct naar de verkoper worden gestuurd.

De eenmalige machtiging is een betaalmethode die via het Internet zowel offline als online kan worden afgehandeld. Bij de offline methode vult de klant de machtiginggegevens online in, waarna het formulier moet worden uitgeprint en worden opgestuurd naar de verkoper

De online methode vereist niet dat het machtigingformulier moet worden uitgeprint. Online gaat de klant akkoord met de machtiging, waarna de gegevens direct naar de verkoper worden gestuurd.
De verkoper kan dan zelf opdracht geven aan de bank om het bedrag te incasseren.
Als het bedrag dat van uw rekening wordt afgeschreven volgens u niet klopt, kunt u hiertegen bezwaar maken bij de bank. Dit heet storneren. De bank zal in zo n geval het onterecht afgeschreven bedrag aan u terug storten.
Vanwege de relatief snelle afhandeling en de lage risico’s voor zowel koper als online shops, is de eenmalige machtiging een zeer geschikte betaalmethode voor online transacties en daarom één van de meest gebruikte betaalmethoden op het Internet.

Om eenmalig te kunnen machtigen, heeft u alleen een bankrekening nodig. Het maakt niet uit bij welke bank u een rekening heeft, mits het een Nederlandse bankrekeningnummer is.

Het afgeven van een eenmalige machtiging is voor de klant geheel gratis. De kosten zijn voor rekening van de verkoper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe het werkt: bij de bestelgegevens klik je automatische incasso aan. Daarmee geef je de winkel toestemming om het gespecificeerde bedrag van je rekening te schrijven. Bij iedere normale rekening (ook één die je net hebt) werkt dat prima.

Je krijgt geen geel blaadje (acceptgiro) thuisgestuurd, misschien wel een factuur, per post of bij je pakketje. Die factuur is alleen voor je eigen administratie, er zal dan opstaan dat je al hebt betaald en dus geen geld hoeft over te maken.

Kun je vertellen bij welke boekhandel je iets wilt bestellen? Als dat de boekhandel is waar ik werk, kan ik je (via PB) specifieker vertellen wat we precies wel en niet doen met jouw machtiging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil toch even een kritisch kanttekening plaatsen. Niet elke incasso kan je laten storneren. Er zijn verschillende soorten incasso's die verschillende termijn hebben om evt te laten storneren. Bedenk goed, een incasso is een overeenkomst tussen het bedrijf en de klant. De bank is dus geen partij hier in. Als je te maken hebt met een incasso die je niet terug kan boeken en je bent niet tevreden met de levering, moet je dus heel veel moeite doen om je geld terug te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk ook, dat je beter automatische machtigingen kan voorkomen. Ga naar een andere leverancier of kies voor vooruitbetalen. Terughalen is vaak problematisch en misbruik is makkelijk. Als er bijvoorbeel in de kleine lettertjes ergens staat dat je tevens geintresseerd bent op de vevolgdelen van een boek, dan kunnen ze met die eenmalige machtiging alle volgdelen gewoon innen, zonder dat de bank of jouw creditcard daar iets aan kan doen.