Wat kan er gebeuren indien de VS hun schuldplafond bereikt en de VS zijn schuld niet kan vergroten ?

En vooral van belang: wat gaan wij , Europeanen daar dan van merken ?

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry voor de type en spellingfoutjes .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Zoek eens op deze site: www.documentairenet.nl naar de documentaire : De dag dat de dollar valt
Geeft een heel duidelijk idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zal niet zo snel gebeuren, maar het is dan een technisch default oftewel faillissement. Ze kunnen hun schulden dan niet meer (her) financieren. Met alle gevolgen van dien:
Dollar crasht, beurzen wereldwijd crashen en staatsobligaties crashen. Maar dat gebeurt niet zo snel, want de republikeinen in de senaat zijn zo gek nou ook weer niet dat ze tegen stemmen(moet nog gebeuren).
Het plafond is in het verleden ook al vele malen verhoogt en zal ook nu weer gebeuren....
Dus don't worry
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, een schuldplafond heeft niks met een faillissement te maken.
Het schuldplafond is enkel de maximale hoogte van de staatsschuld. Een getal dat de politiek bepaald.
Als ze dat verhogen kunnen ze weer meer lenen. Een faillissement gebeurt pas als niemand ze meer geld wil lenen.
Dan mogen ze van zichzelf niks extra meer lenen.
Omdat ze een tekort hebben en geen spaarrekening waar nog wat opstaat kunnen ze dan niks meer uitgeven.
Dat is dan dus ook wat er letterlijk gebeurt.
Er wordt niks meer uitgegeven dan dat er binnen komt,
want er zijn natuurlijk nog steeds wel belastinginkomsten.

Er zijn echter niet veel dingen waar ze direct in kunnen snijden, andere dingen kunnen wel:
Bepaalde overheidsdiensten stoppen (gedeeltelijk)
Sommige ambtenaren worden niet meer betaald, enz.

Obama wil dit natuurlijk niet en voert de druk op om er een hoger plafond door te krijgen in het Congres.
Daarom klinkt het allemaal wat erger dan dat het is.

Persoonlijk lijkt het me trouwens wel verstandig als ze daar eens een keer wat minder gingen uitgeven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zolang we daar niet op vakantie gaan weinig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer goed antwoord denk ik +. Idd ze kunnen bijvoorbeeld de belasting verhogen en daarmee veel geld ophalen. Mooi , ik vraag me natuurlijk wel af wanneer de VS dan wel hun schulden gaan afbouwen. ( als ze dat kunnen , misschien ontbreekt de politieke moed zoals Griekenland wel bezuinigt en afbetaalt ).