Moet iedereen premie volksverzekering betalen?

Ik begrijp niet wanneer je premie volksverzekering moet betalen, en hoe de premie berekent wordt. Bij de belastingdienst is het onbegrijpelijk omschreven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.2K

Het beste antwoord

De 'premie volksverzekeringen' is een verzamelnaam voor de premies die je betaalt voor de AOW, ANW en AWBZ. Je betaalt ze als je inkomen uit werk hebt (de zogenaamde 'box 1'), dus als je inkomen uit loon, inkomen uit een eigen bedrijf of inkomen uit overige werkzaamheden hebt.

Je betaalt deze verzekeringen alleen maar over de eerste twee belastingschijven. Het gecombineerde tarief voor deze verzekeringen is 31,15% van je bruto-inkomen uit werk.

De eerste schijf loopt tot €18.628. Hierin betaal je dus 31,15% premie volksverzekeringen en 1,85 % belasting, dus 33% gaat er in totaal vanaf. De tweede schijf is al het inkomen van €18.628 tot €33.346. Hier is het belastingtarief 10,80% en de premie volksverzekeringen wederom 31,15%. Al het inkomen boven €33.346 wordt alleen belast met loonbelasting, en niet met de volksverzekeringen.

Nu de wiskunde:
Mijn inkomsten zijn € 22.000 per jaar. Ik heb geen aanmerkelijk belang (box 2) en al mijn vermogen ligt onder de drempel (box 3). Ik heb geen fiscaal partner en geen kinderen.

Ik betaal in totaal aan de premie volksverzekeringen 31,15% van € 22.000 = €6.853.
Aan belasting betaal ik:
1,85% over €18.628 = €344,62
(dan blijft er nog 22.000 - 18628 = 3372 over)
10,80% over €3.372 = €364,18
In totaal betaal ik dus 708,80 aan belasting.

Van het totaal (= volksverzekeringen + belasting) gaat nog de algemene heffingskorting af, welke op €1.987 ligt. Dus ik heb aan de Nederlandse staat afgedragen:
€6.856 + €708,80 - €1.987 = € 5577,80

Je ziet dus dat in dit rekenvoorbeeld dat door de algemene heffingskorting ik uiteindelijk minder betaal dan dat ik volgens het tarief van de premie volksverzekering zou moeten. De netto-druk van de premie volksverzekeringen ligt dus lager dan 31,15% van mijn inkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Iedere belastingplichtige met een inkomen betaalt pvv.
Die bestaat uit premie van verschillende wetten.
Wie geen inkomen heeft en in NL woont is verzekerd voor de AOW en krijgt bij het berekenen van de pensioengerechtigde leeftijd een AOW-pensioen.

Toegevoegd na 29 minuten:
Hoe wordt de premie berekend?
Als u in Nederland verplicht verzekerd bent voor de sociale zekerheid, dan moet u ook premie volksverzekeringen betalen. De verschuldigde premie volksverzekeringen wordt berekend over het premie-inkomen. ...
Het premie-inkomen is aan een maximum gebonden. Het verschuldigde bedrag wordt nog verminderd met het premiedeel van de heffingskorting en wordt samen met de eventueel verschuldigde inkomstenbelasting in 1 bedrag geheven.

Premie-inkomen
Het premie-inkomen is (meestal) gelijk aan het belastbaar inkomen in box 1, berekend volgens de regels die gelden voor een inwoner van Nederland. ....
Verder wordt rekening gehouden met de persoonsgebonden aftrek.