Zijn ouders financieel aansprakelijk voor een 19-jarig kind ?

Een 19 jarige zoon van kennissen maakt er financieel een puinhoop van. Hij heeft in de afgelopen maand meer dan € 1500 schulden gemaakt aan boetes, gokken, lenen enz. Kunnen de schuldeisers nu bij z'n ouders aankloppen of moet hij z'n financiele boontjes zelf doppen ?

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik heb zelf het antwoord gevonden op http://www.ouders.nl/mjur2003-aansprakelijkheid.htm

Dit staat er : 18 jaar en ouder - Een kind van 18 jaar of ouder is meerderjarig. Ouders zijn dan niet meer aansprakelijk voor de schade die deze kinderen veroorzaken of de schulden die ze maken.

Sommige mensen denken dat de aansprakelijkheid van ouders doorloopt tot de kinderen 21 zijn, maar dat is een misverstand. Die leeftijd van 21 jaar heeft betrekking op iets anders, namelijk de verplichting aan ouders om hun kinderen tot die leeftijd financieel te steunen. Het gaat dan om de kosten van levensonderhoud en studiekosten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord.
+ je voor jou hanson :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg ik toch ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand spreekt je toch tegen, Vols?

Het beste antwoord

Ouders zijn nooit aansprakelijk voor schulden, die kinderen van 18 jaar en ouder maken. Die schulden komen altijd voor rekening van degene die ze maakt.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ouders zijn alleen verantwoordelijk voor het reguliere onderhoud van hun jongmeerderjarige kinderen (18-21 jr), dus NIET voor eventuele schulden die ze na hun 18e maken.
Sommige ouders denken dat hun aansprakelijkheid doorloopt tot hun kind 21 is (vanwege de onderhoudsplicht voor jongmeerderjarigen) maar dat is niet het geval. De aansprakelijkheid van de ouders loopt echt tot 18 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vanaf 18 ben je zelf verantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent verantwoordelijk totdat het kind 21 is. Heel vreemd want het kind is wel volwassen als hij 18 is. Beetje halfslachtige afspraak eigenlijk
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ouders zijn alleen verantwoordelijk voor het reguliere onderhoud van hun jongmeerderjarige kinderen (18-21 jr), dus NIET voor eventuele schulden die ze na hun 18e maken.