Ik heb gezien op het nieuws dat de Amerikaanse staatschuld zo hoog is dat ze geen geld meer mogen lenen? Wat is het gevolg hiervan? Failliet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het gevolg zou zijn dat de Overheid op slot gaat. Dat dreigde een maand of drie geleden ook al. Alle musea op slot en het personeel werkloos thuis. Geen wegenbouw meer. Geen nationale parken.

Kortom: de overheid gaat op zwart
(en vervolgens vragen al die mensen een uitkering aan....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zo dat ze van financiële instellingen niks meer mogen lenen maar omdat de Amerikaanse regering maar tot een door het congres vastgesteld maximum mag lenen. Dat maximum hebben ze bereikt en zat er al een tijd aan te komen. De democraten willen daarom al een tijd het leen plafon verhogen maar voor de republikeinen is het natuurlijk ideaal voer om de regering Obama dwars te zitten.

Het heeft er echter niks mee te maken dat de VS geen geld heeft. In een slechte economische tijd lopen overheidstekorten vrij gemakkelijk op. Dat hoeft op zich geen groot probleem te zijn. Temeer wanneer je dat geld gebruikt om je economie te stimuleren. Vooral de republikeinen echter zijn zwaar tegen dergelijk ingrijpen.

Het is niet voor het eerst dat dit gebeurt. Veel overheidsinstellingen sluiten dan en sturen personeel naar huis. Een erg effectieve methode om je gekwalificeerde mensen bij de overheid weg te krijgen naar mijn mening maar dat is niet iets dat de federale politici daar erg veel kan interesseren. Die moeten vooral zichtbaar zijn om daarna weer herkozen te worden en veel van de republikeinse stemmers hebben meer problemen met belasting betalen dan met een gesloten overheidsinstelling.