Kan ik een uitkering aanvragen als ik eervol ben ontslagen na 18 a 19 weken werken?

Eén van de vuistregels van het aanvragen van een uitkering is het 26 weken in loondienst zijn geweest. Helaas kan het contract vanwege bezuinigingen niet verlengd worden. Maar hoe kan ik nu een inkomen krijgen tot het moment dat ik een nieuwe baan heb gevonden?
Volgens mij kom ik niet in aanmerking voor een ww.

Toegevoegd na 22 minuten:
Voordat ik deze fulltime baan had aangenomen, heb ik 4,5 jaar bij dezelfde werkgever een bijbaan gehad. Vrijwel direct na het afstuderen heb ik deze fulltime baan aangenomen en mijn bijbaan opgezegd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste semsila het lijkt mij toch niet onmogelijk !hebje loon brieven enz ook Vd bijbaan periode? Ga daar mee ,en je laatste ao naar de uitkerings instantie . Ik zie het nog niet zo somber in succes

Antwoorden (4)

Nee die krijg je niet je kunt een bijstandsuitkering aanvragen bij de gemeente.

Toegevoegd na 31 minuten:
Dan kan het zijn dat dit gemiddeld wordt dus probeer een ww uitkering aan te vragen nee heb je ja kun je krijgen.
ronron1212
12 jaar geleden
De maanden die je nog over die 4,5 jaar werken hebt ontvang je wel, die 18 a 19 weken weet ik niet zeker als het doorlopend is wel anders weet ik het niet.
Maar over die 4,5 jaar zul je wel krijgen tenzij je na die 4,5 jaar al werkloos bent geweest en deze al 'op hebt genomen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt van meerdere dingen af.
Je hebt de 26 weken telling,die je het laatste jaar gewerkt moet hebben.
Als je die niet haalt gaat het niet lukken en kun je bijstand aanvragen.
Als je nog niet ouder dan 27 bent kom je waarschijnlijk in het WIJtraject, dat speciaal bedoeld is voor jongeren, om hen eventueel via werk-leerproject aan een baan te krijgen.
Maar het beste wat je kunt doen is bij UWV langsgaan, en zorgen dat je al bewijzen hebt dat je al druk aan het solliciteren bent. Zo gauw je weet dat je zonder werk komt moet je solliciteren om je uitkering niet in gevaar te brengen
anneliez
12 jaar geleden
Je moet 26 weken van de 36 weken voorafgaand aan de datum dat de werkloosheid begint, gewerkt hebben.
Dit kun je zelf uitrekenen: als je aaneengesloten gewerkt hebt, kom je in aanmerking voor een WW-uitkering.
Op http://www.uwv.nl/Werkloos/klantprocessen/ww-uitkering_aanvragen.aspx vind je meer informatie en kun je ook al digitaal de eerste aanvraag doen(je zult altijd nog met papieren naar een kantoor moeten).
Als je niet in aanmerking komt, wordt je aanvraag afgewezen, en afhankelijk van je situatie _kan_ het zijn dat je recht hebt op WWB (een bijstandsuitkering dan wel een aanbod voor scholing).
Dus: op naar de UWV-site.