ik kan een maand niet werken kan ik een ww uitkering aanvragen?

Op mijn bedrijf heeft iedereen van half juli tot half augustus vakantie, en dan gaat alles dicht, omdat ik er nog maar 2 maanden werkt word ik niet doorbetaald.
Mijn werkgever had het over een ww uitkering aanvragen, nu ben ik naar de site geweest van het uwv en daar staat alleen maar over als je ontslagen bent.
Weet iemand wat ik nu moet doen en hoe het dan in zijn werk gaat? En ben ik hier nu te laat mee?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik werk via een uitzendbureau en ben geen vaste kracht

Toegevoegd na 26 minuten:
Nee ik heb idd niet veel vakantie geld opgebouwd, ik ben 19 jaar en ik werk al vanaf mijn 16de.
Ik woon nog bij me ouders maar betaal wel 400 euro kostgeld per maand.
Weet iemand echt niet 100% zeker of ik er recht op heb en hoe ik hem dan aan kan vragen? De mensen van het uitzendbureau zeiden dat ik het via internet moest doen?

Toegevoegd na 37 minuten:
Ik werk in een bedrijf dat vestigingen heeft in heel Europa, die 4 weken vakantie is al jaren zo het geval, op mijn vestiging werken 400 mensen, ze kunnen de deuren niet open houden voor 1 persoon die wilt blijven werken.
Het uitzendbureau heeft zelf geen werk voor me, ik ben zelf lakspuiter en heb me papieren daarvoor.
Zelf ben ik ook wel toe aan vakantie, het enigste is dat ik mezelf niet zie staan achter een friettent patatjes bakken voor 4 euro per uur
De vraag blijft nu heb ik recht op een ww?
Ik zal morgen zowiezo nog het uitzendbureau bellen, of hun er meer van weten, anders even een telefoontje naar uwv?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op http://www.uwv.nl/Werkloos/klantprocessen/ikwordwerkloos.aspx kun je de nodige informatie vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt recht op ww,dit kun je simpel via internet aanvragen of het uitzendbureau moet aansluitend werk hebben want dit is wel makkelijker omdat je je ww uitkering pas na een week of 4 krijgt.
capthavoc
12 jaar geleden
Kan het uitzendburo je daar niet mee helpen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nog onder een contract werkt dan is je baas verplicht op je door te betalen,tenzij je een 0 uren contract hebt. Toegevoegd na 4 minuten:
Dan is hij het niet verplicht.

Antwoorden (4)

Dat is inderdaad een vervelende situatie. Je hebt bij het uitzendbureau waarschijnlijk nog erg weinig vakantiegeld (reserveringen) opgebouwd? In principe zou je dan WW kunnen aanvragen, maar ik weet niet of jouw arbeidsverleden al voldoende is voor een uitkering? Misschien toch het uitzendbureau vragen of ze tijdens die periode ander werk voor je hebben? En als dat werk bij een andere werkgever beter bevalt, ben je trouwens vrij om te gaan hoor. Het bedrijf hoeft jou inderdaad niet door te betalen tijdens de vakantie, maar jij bent ook niet verplicht om na de vakantieperiode terug te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik heb idd niet veel vakantie geld opgebouwd, ik ben 19 jaar en ik werk al vanaf mijn 16de.
Ik woon nog bij me ouders maar betaal wel 400 euro kostgeld per maand.
Weet iemand echt niet 100% zeker of ik er recht op heb en hoe ik hem dan aan kan vragen? De mensen van het uitzendbureau zeiden dat ik het via internet moest doen?
Je werkt voor een uitzendbureau en dan liggen de regels net even anders..Heb je een vaste baan (aanstelling) bij een werkgever dan kan je tijdelijk een uitkering aanvragen, net als vroeger het vorst-verlet..Wat je morgen meteen moet doen is je uitzendbureau bellen, deze zullen je verder adviseren...Deze kunnen bijv. ook tijdelijk iets anders aanbieden, er wordt geschreeuwd om vakantie hulpen!! Veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je baas je alleen per uur betaald, hoeft hij je niet door te betalen. Als ik jou was, zou ik naar het uitzendbureau gaan en daar vragen voor ander werk in die tijd.
Zij zijn jouw werkgever en moeten zorgen dat jij geld kunt verdienen. Misschien kunnen zij je advies geven in jouw geval.

Toegevoegd na 11 uur:
Een telefoontje naar UWV kan natuurlijk altijd.
" Nee", heb je en "Ja", kan je verwachten.:)
Het is alleen jammer dat je je al niet vroeger gemeld hebt bij UWV, want een evtl. betaling duurt ook weer enkele weken. Eer die administratief verwerkt is, ben je al gauw een maand verder!
amc
12 jaar geleden
Beste Ferdieg,

Als je door een verplichte bedrijfssluiting tijdelijk niet kunt werken, kun je een WW-uitkering aanvragen.

Een vereiste is wel dat je in de 36 weken voor de bedrijfssluiting ten minste 26 weken hebt gewerkt. Een andere eis is dat je beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Daarom moet je je uiterlijk de 2e werkloosheidsdag bij UWV Werkbedrijf inschrijven als werkzoekende en een WW aanvragen .

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/kdCpT6.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare