mijn man wordt per 1 november ontslagen, wegens economische redenen. Wat moeten wij nu regelen?

Mijn man wordt ontslagen ( en zijn enige collega ook), omdat ze op zijn werk de subsidie kraan dichtdraaien vanuit de gemeente. Al het werk zal worden overgenomen door vrijwilligers. Wat helemaal niet kan, omdat er ook werkzaamheden zijn die een vrijwilliger zonder opleiding helemaal niet kan of mag. Wel gaat de gemeente het pand verbouwen voor een fiks bedrag, wat helemaal niet nodig is.Het verhaal rammelt aan alle kanten, maar we hebben te maken met een instelling van de gemeente en 1 persoon beslist hierover. Hoe moeten wij nu handelen , behalve heel hard solliciteren naar een andere baan?

Toegevoegd na 11 minuten:
De werkgever IS in principe diezelfde gemeente. Er is een vrijwillig bestuur, en hij en zijn collega zijn in dienst bij de stichting die ze beheren.
Vorige week was er trouwens toegezegd dat tot 31december 2012 alles door zou draaien zo als het nu gaat, maar dat men op andere manieren zou gaan besparen. En dan nu gisteren dit bericht...Dat kan toch niet zomaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Tsja.. Als er niet voldoende geld binnen komt om alles te betalen dan gaat het op die manier. Heel zuur voor de mensen die er een deel van hun tijd in hebben gestoken en afhankelijk zijn van die subsidie.

Wat je nu kan doen? Naar het UWV stappen. Alle goedbedoelde adviezen hierboven zullen weinig opleveren. In situaties waar een bedrijf re-organiseerd kunnen contracten beeindigd worden. Wel is het zo dat je waarschijnlijk recht hebt op een ontslag vergoeding. Als de werkgever daar niet over wil praten, dan kan je een profi in de arm nemen om advies te vragen & uit te vinden wat in jouw geval de echte rechten zijn. (zie ook http://www.ontslagnet.nl/ontslagrecht.aspx).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kan deze situatie aankaarten bij zijn werkgever. Bij bijvoorbeeld de provincie. Misschien wil de lokale krant helpen door een publicatie van de situatie.

Toegevoegd na 12 minuten:
werkgever = leidinggevende
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem in ieder geval een advocaat in de hand. Deze kan helpen jullie gelijk te krijgen met het onterechte ontslag. Wellicht kan hij ook helpen een extra zak geld mee te krijgen met het ontslag. Zomaar onterecht ontslaan kan niet in Nederland!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er niet veel verstand van, maar volgens mij is het zo dat de werkgever in zo'n situatie verplicht is om je te helpen met een nieuwe baan te vinden. Naar de rechter gaan is veel geld, maar duur. Misschien kun je de publiciteit opzoeken via bv kassa of tros-radar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mijn zin klopt niet. Dus ik corrigeer: Naar de rechter gaan is duur. maar zeker een optie.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zit je trouwens bij een vakbond? Dan kunnen zij vaak ook nog helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel belangrijk:

1] Onderteken niets! U loopt het risico uw rechten te verspelen.

Ga dus NIET akkoord met het ontslag!

2] Die toezegging dat het door zou draaien tot dec. 2012:
Ligt die ergens vast?
Staat dat op papier?
Zorg dan dat je daar een kopie van hebt.

3]
Vraag altijd een schriftelijke bevestiging van ontslag van de werkgever. Een formele ontslagbrief.
Door emoties kunnen in gesprekken eenvoudig misverstanden ontstaan

4]
Laat je geen dure advocaten aanpraten.
Neem contact op met het UWV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als uw man in dienst is bij de stichting dan is de stichting de werkgever.
De stichting wordt vertegenwoordigd door haar bestuur.
Dat bestuur gaat over de beëindiging van het dienstverband.
Laat uw man duidelijk maken dat hij niet instemt met een eventueel ontslag.
Als hij de indruk geeft dat hij akkoord is met het ontslag dan verliest hij mogelijk het recht op een WW-uitkering.
Vraag advies bij een werknemersorganisatie ook wel vakbond genoemd.