Uit welke pot komt het geld dat de regering uit gaat geven aan Griekenland?

Aangezien er zoveel bezuinigingen zijn vraag ik me af waar zo zoveel miljard ineens weghalen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat komt uit geen enkele pot. Alle uitgaven zijn "begroot", dat wil zeggen, er is een plan gemaakt hoeveel er b.v. naar defensie moet, naar onderwijs en naar zorg. Dat is de rijksbegroting. Dat kan tegenvallen (of meevallen) en als het tegenvalt, is de minister van financien de pineut. Hij moet dan dokken.

Het geld dat naar Griekenland gaat is niet begroot, omdat we toen de begroting werd gemaakt, niet wisten dat het zo'n enorme puinhoop was in Griekenland.

De "uitgaven" die nu naar Griekenland gaan, komen dus gewoon uit de schatkist. Maar eigenlijk zijn het helemaal geen uitgaven, maar leningen. Hoewel er bijna niemand is, die er nog in gelooft, dat het geld ooit terugkomt, blijven het natuurlijk wel leningen en geen uitgaven. Als jij iemand 10 Euro leent, dan ben je dat in principe ook niet kwijt, je hebt het alleen maar uitgeleend.

Het gevolg van de enorme leningen aan Griekenland is alleen maar, dat onze staatsschuld (tijdelijk) hoger wordt. En als alles goed gaat, (heel klein kansje!) dan gaan we er op vooruit, want Griekenland betaalt een enorm hoge rente. In het geval dat het goed gaat, maken we dus winst.

Ook als het fout gaat, en het geld komt nooit terug, dan zou het kunnen zijn dat onze enorme schenkingen aan Griekenland toch relatief positief uitpakken. Want als we niks doen (en ook andere landen niet) dan zou de schade voor ons (banken, pensioenfondsen) mogelijk veel groter kunnen zijn.

De regering kan alleen maar kiezen tussen 2 slechte zaken: of Griekenland helpen, met de kans dat het geld nooit meer terugkomt, of niet helpen, met de kans dat allerlei banken omvallen, en dat het faillissement van Griekenland ook andere landen in enorme financiele problemen brengt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Van de banken, verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen. Zie dus ook de Nederlandse bank. Bezuinigingen in de begroting wil niet zeggen dat er geen geld is.
ronron1212
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
De regering heeft bepaald dat dit moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee niet dat het moet maar ze gaan het vriendelijk vragen. "Op basis van vrijwilligheid" dus.
dat komt uit de belastingpotjes van de EU.
dus iedereen betaald dat.