Kan mijn vader gekort worden op zijn uitkering omdat er 2 fulltime werkers bij hem wonen?

Hoi, Mijn vader heeft een arbeidsongeschiktheidsuitkering( ik durf niet te zeggen welke) Hij kan niet meer werken vanwege 2x terug komende keelkanker en dus levens lange morfine en pijn.
Nu ben ik boven de 18 en fulltime baan en mijn vriend ook. Wij staan allebei bij mijn ouders ingeschreven.
Nu hebben mijn ouders een brief ontvangen van het uwv. Veranderd er iets in u woonsituatie geef het aan.
Is dit nodig?
Kan mijn vader gekort worden op zijn uitkering omdat er 2 fulltime werkers bij hem wonen .

Mvg D

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

In principe niet. Als je een WAO-uitkering hebt wordt je niet gekort als je partner en/of kinderen verdienen.
Ook niet als je WW ontvangt. Dat wordt beide namelijk gebaseerd op je eigen laatstverdiende loon.
Zit je in de bijstand is het een heel ander verhaal. Dan uiteraard wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord
Als het UWV of de Belastingdienst zo,n vraag stellen, dan
is het beter om deze instantie,s daarover te informeren.

Bedenk dat wat betreft de Belastingdienst men te maken krijgt met het verzamelinkomen in dat belastingjaar,
en de daaraan verbonden rechten en plichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verzamelinkomen is individueel en niet per huishouden -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mbt huursubsidie kijkt de Belastingdienst naar het verzamelinkomen van ALLE bewoners die op dat adres zijn ingeschreven.
klopt je wordt niet gekort maar bij aangifte belasting wordt al het inkomen wat op 1 adres binnen komt gezien als gezamenlijk inkomen
heb het met mijn zoon ook meegemaakt er werd dan 4300 euro bij mij inkomsten geteld
dus zou ik het maar doorgeven ook ivm met andere toeslagen anders kunnen je ouders strak alles terug gaan betalen
kijk maar op de site van de belasting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit geldt niet als de ouder[s] zelf inkomen hebben uit arbeid.