Mijn zus kreeg laatst de jaarrekening van Essent en moest nog eens 1200 euro bijbetalen. Ze is alleenstaand. Wat nu?

te hoge energierekening

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (10)

Als de rekening terecht is (dus de juiste meterstanden etc) dan zal ze dat moeten betalen, ook als ze alleenstaand is. Als de rekening niet klopt, dan kan ze natuurlijk klagen bij Essent en vragen om een correctie.
12 jaar geleden
Dat iemand alleenstaand is, hoeft niets te zeggen over de hoogte van de energierekening. Men kan wel de gehele avond elke lamp in her huis laten branden.
Maar als ze denkt dat de rekening ten onrechte is, kan ze bezwaar aantekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem even contact op met Essent. Die hebben vast een afdeling hiervoor, je zus zal niet de enige zijn in deze situatie:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze het niet kan betalen moet ze met Essent bellen en om een betalingsregeling vragen.

Verder moet ze natuurlijk uitzoeken hoe het kan dat ze zo enorm moet bijbetalen.
Misschien was haar maandtermijn veel te laag, of heeft ze afgelopen winter gebruik gemaakt van electrische kachels.
Een flink aquarium vraagt ook een aardig portie stroom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja betalen natuurlijk
Je moet een betalingsregeling treffen
Met je energiebedrijf dat is uiteindelijk altijd goedkoper dan dat je het moet lenen geen rente ed
Maar ik vraag me af waarom ze opeens 1200 euro moet bij betalen gebruikt ze zoveel stroom ?
was je maandbedrag te laag ingesteld ?
als deze te laag was voor het daadwerkelijk gebruik dan loop je het risico volgens jaar weer 1200 euro te moeten dokken
Het is dan ook beter je maandbedrag meteen te verhogen
omdat je onder deze omstandigheden volgend jaar weer met het zelfde zit.
en ondertussen moet je uitzoeken waar ze zoveel stroom gas voor gebruik en daarop radicaal besparen.
zodat volgens jaar je iets overhoudt en dat wordt dan meteen verrekend met de schuld.
hopelijk ben je dan op peil

Anders moet je uitzoeken waar de fout zit
verkeerde meterstand doorgegeven ?
Geen stiekume tap van iemand met wietkwekerij of zoiets ?
12 jaar geleden
Terug kijken naar andere jaren wat toen het jaarlijkse verbruik was. Daaraan kan je zien of er een grote verandering is met de andere jaren.
Je kan ook de meter laten controleren of die nog goed is,
maar dat is geloof ik niet gratis, als de meter goed is komen de kosten voor het controleren voor je zus.

Is het terecht dan zou ik vragen om een betalingsregeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.123controle.nl/

Op deze site kan elke consument controleren of de berekening correct is.

Het kan ook zijn dat de gas-of stroommeter verouderd is en niet meer correct werkt. Ze kan het beste bellen met Essent en vragen hoe dit kan, indien ze nog nooit zoveel heeft moeten bijbetalen en haar energiegebruik niet anders is geweest dan voorgaande jaren.
Het is ook geen probleem om maandelijks af te betalen.
Ze overleggen dan welk bedrag het beste uitkomt. Ze dwingen je dus niet om binnen 3 maanden te hebben betaald als je dit niet kunt. Dit geldt voor de meeste energieleveranciers
amc
12 jaar geleden
Helaas gewoon betalen. Maar neem de koelkast en wasmachine een onder de loupe. Zijn ze oud en energie onzuining. Vaak ben je goedkoper uit door een nieuwe te kopen en een lagere energie rekning te hebben. Voorkom dat de rekening komend jaar weer zo hoog is!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan het feit dat iemand alleenstaand is, kunnen geen rechten ontleend worden m.b.t. de hoogte van de kosten van energieverbruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Controleer de meterstanden die op de factuur staan.
Indien het gaat om geschatte meterstanden, kan ze de correcte doorgeven. Daarna kan een nieuwe factuur opgemaakt worden