Raakt het geld dan niet op? Oftewel: Is er dan nog wel genoeg voor iedereen? (zie uitleg)

Mijn man zegt: "Als er zoveel miljonairs bijkomen i.v.m. loterijen enz., hoe zit het dan met de rest van de bevolking? Dan moet de koek toch een keer opraken!"
Volgens mij valt dat nog wel mee, want er wordt tenslotte dagelijks geld bijgedrukt en -geslagen. Het lijkt me stug dat er niet genoeg is/zal zijn voor iedereen. Dat het eerlijker verdeeld zou kunnen worden is een ander verhaal. Reacties zijn zeer welkom!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Geld dat bijgemaakt wordt is te vervanging van oudgeld dat uit de rolaty is genomen en de aanpassing aan de benodigde middelen die volgens de norm stelling om geen waarde vermindering te krijgen. Als er onbeperkt geld wordt bijgemaakt krijg je waarde vermindering va het geld. Dat er miljonairs bijkomen heeft niets met het minder in omloop zijnde geld te maken. Dat geld wordt belegd of staat op bankrekeningen. Het wordt dus niet contant uit de markt gehaald en in een sok gestopt.
ronron1212
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De regering kan zoveel geld drukken als ze willen, het geld wordt dan alleen minder waar. Dat komt omdat de verhouding tussen goederen/geld veranderd. Je ziet bijv. dat als het goed gaat met de economie, er meer goederen geproduceerd worden maar er evenveel euro's in omloop zijn. Een euro wordt dan gewoon meer waard, deflatie. Je kunt het ook zo redeneren dat je bij hoogconjuctuur inflatie hebt, is zelfs nog wat logischer. Dus hou me daar niet aan vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als 100.000 mensen 10 euro inleggen kan er 1 persoon 1 miljoen krijgen, de andere medespelers betalen dat gewoon en zoiets gaat alleen ten koste van de 'verliezers' en niet van heel Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je man hoe een loterij werkt?
Er zijn 5.000.000 mensen die loten kopen, gemiddeld 3 loten per persoon. Er zijn dus 15.000.000 loten in omloop à € 10,-, totale waarde € 150.000.000,-
Daarvan worden prijzen uitgedeeld, ter waarde van € 100.000.000,-
Er kunnen dan in principe 100 nieuwe miljonairs zijn.
De overige € 50.000.000 gaat naar goede doelen of naar de loterijorganisatie.

Let wel, van elke uitgekeerde miljoen gaat ook een groot gedeelte naar de belasting!
Je hebt wel van die 'belastingvrije' loterijen, maar dat betekend gewoon dat je i.p.v. € 1.000.000 eigenlijk (1.000.000 / 48 * 100) € 2.083.000 krijgt (er van uitgaande dat je 52% belasting moet betalen), waarvan de belastingdienst 52% inneemt (wat dus die overige € 1.083.000 verklaard).
In zo'n geval kunnen er dus ook minder miljonairs zijn per uitreiking.

Dus, het geld raakt niet op vanwege de loterijen, er wordt daarvoor ook écht geen geld bijgedrukt. Als jij meedoet en je wint niet, dan zorg jij er gewoon voor dat iemand anders miljonair is (en dat jantje beton weer een nieuwe speelplaats kan maken of dat de organisatie van zo'n loterij weer wat rijker is...).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord credit komt van het latijn credaire wat betekend vertrouwen.
Als het vertrouwen in de euro daalt dan heeft dit ook consequenties voor de waarde.

Een ander probleem is de waarde van het geld een afspiegeling is tussen de (geproduceerde) goederen en geld in omloop.
Als er dus meer geld in omloop komt dan daalt de waarde van het geld.

Niet alleen wordt geld fysiek gedrukt maar ook giraal geschapen. Giraal geld wordt gecreëerd door het saldo op een bankrekening te verhogen of kredieten te creeren via een bankcomputer.

Het probleem is dat mensen altijd meer willen.
En politici op korte termijn altijd aan de wensen van het volk tegemoet willen komen. (stemmen winnen).
(waardoor ook meer geld wordt gecreerd)

Gevolg is dus onder andere inflatie.
Het grote gevaar in mijn ogen van de kredietcrises is als de mensen het vertrouwen in het geld de euro verliezen.
Ons geldstelsel is gebaseerd op krediet (vertrouwen).
Als dat vertrouwen instort dan wordt het geld bijna niks waard.

Een ander probleem dat er ook speelt is dat de mensen met invloed over het algemeen de mensen met geld zijn.
Het is misschien raar dat de politici proberen de waarde van de griekse obligaties niet te laten afwaarderen.
Als men obligaties koopt krijgt men namelijk rente voor het risico. Ik vermoed dat de banken/pensioenfondsen erbij gebat zijn dat de griekse staatsobligaties niet afgewaardeerd worden. Als het burgers waren geweest wat dan? De Griekse economie is maar een heel klein deel van de Europese econmie.

Toendertijd waren er ook kamervragen over de toetreding van Griekenland tot de emu (euro). Echter om politieke redenen heeft (oa Zalm) deze genegeerd.

Dus in kort de waarde van de euro is een deel de verhouding tussen goederen en hoeveelheid geld (IN OMLOOP) en het vertrouwen dat men er in heeft.

Ik schrijf in OMLOOP, spaargeld is geld dat niet in OMLOOP is.
Als iedereen zijn spaartegoeden zou opvragen en gaan uitgeven stijgt de hoeveelheid geld in omloop.
Giga inflatie als gevolg.