In je arbeidscontract staat hoeveel uren je per week moet werken. Je bent dus contractueel verplicht die uren ook daadwerkelijk te werken.
Kom je door een file een kwartier te laat, dan zul je dat kwartier moeten inhalen - kwestie van je aan je contract houden.
Sommige werkgevers hebben flexibele arbeidstijden, al dan niet met bloktijden waarop je hoe dan ook aanwezig dient te zijn. Maar dat kun je hooguit gebruiken om je werktijden zodanig aan te passen dat je aankomsttijd er voorspelbaarder door wordt. Voor de totaal overeengekomen arbeidstijd maakt dit niet uit.
Het hangt van de werkgever af of je per dag acht uur moet werken (dan moet je het diezelfde dag nog inhalen), of per week 40 uur (dan mag je het ook later in de week inhalen, eventueel verspreid over meerdere dagen), of per vier weken 160 uur.
Bij mijn werkgever is formeel alleen het aantal uren per werkweek geregeld. In de praktijk is het geen probleem als ik gemiste uren in de twee weken daarna inhaal. Of als ik, wanneer ik aan zie komen dat ik een keer eerder weg zal moeten, die uren alvast vooraf "inhaal" door wat langer te werken.
Let erop dat je arbeidscontract kan verwijzen naar een CAO of een andere aanvullende regeling. In dat geval is niet alleen de tekst van je arbeidscontract van toepassing, maar ook de bepalingen in de regels waarnaar wordt verwezen.