Wat is een Eenmanszaak/Vennootschapeen wat zijn zo de voordelen een nadelen van beide?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik kan wel een heel verhaal gaan houden maar dit artikel legt het heel goed uit: http://www.eenmanszaakoprichten.nl/rechtsvormen/eenmanszaak-of-bv/

Toegevoegd na 1 minuut:
Korte conclusie uit het bovenstaande artikel: wanneer een onderneming veel (fiscaal) risico loopt is de verstandigste keuze om voor de BV als rechtsvorm te kiezen, de eigenaar zal niet met zijn privévermogen aansprakelijk gesteld kunnen worden mocht het mis gaan.

Wanneer de winst hoog is wegen op een gegeven moment de fiscale voordelen die gelden bij de eenmanszaak niet meer op tegen de lagere belasting die gelden bij de BV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het verschil zit met name in het risico wat je loopt als ondernemer een eenmanszaak en een commanditair vennootschap zijn de eigenaar of eigenaren hoofdelijk aansprakelijk
ronron1212
13 jaar geleden
In eenmanszaak ben je zelf eigenbaas en hoofdelijk aansprakelijk.

Bij vennootschap onder firma (firma) kan je een of meerdere vennoten hebben. Deze hebben evenveel te zeggen als jij zelf en zijn allemaal hoofdelijk aansprakelijk.
Je bent dus ook aansprakelijk voor verplichtingen de andere vennoot aangaat.

In een commanditaire vennootschap is zijn er twee soorten vennoten: actieve vennoten en stille vennoten.
Deze actieve vennoten (kan er ook 1 zijn) heeft beheert de zaak en is hoofdelijk aansprakelijk. De stille vennoten (b.v. geldschietende familie-leden) bemoeien zich niet met de gang van zaken van het bedrijf en zijn alleen aansprakelijk voor het bedrag waarmee ze deelnemen in de vennootschap.