Wat is de winstmarge bij een supermarkt?

Verschilt natuurlijk per supermarkt(keten), maar stel dat je boodschappen doet voor 50 euro, hoeveel winst maakt een supermarkt er dan op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
51.1K

Het beste antwoord

Ik heb een poosje gewerkt bij AH op het Museumplein in Amsterdam. En daar hebben we het er weleens over gehad. Maar het komt er op neer dat een supermarkt van elke bestede euro ongeveer tussen de 2 en 5 cent over houdt, als pure winst.
Dus ff een reken sommetje als een supermarkt 300.000 omzet heeft in de week houdt die daar gemiddeld 9000 euro aan over als winst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus als een supermarkt 1.200.000 euro in de maand draait, hebben ze maar 36000 euro winst? ik weet niet waarom, maar ik geloof er geen bal van!

Andere antwoorden (4)

Dat verschilt idd per keten maar ook per product. Er zijn producten met een grote marge maar ook waar geld bij moet. Dat zijn producten waarbij de inkoopprijs hoger ligt dan de verkoopprijs. Dit zijn onder andere concurrentiegerichte producten zoals bier of wasmiddel.
Op de versafdelingen verschilt het ook of het zelf bewerkt/ gesneden worden of dat het word aangeleverd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je precies met winst? Het verschil tussen inkoopsprijs en verkoopsprijs zal best groot zijn, maar vergeet niet dat een winkel ook veel onkosten heeft (pand, stroom, personeel, afschrijving niet verkochte/gestolen producten enz). Als je al die onkosten er af haalt zal er nog maar weinig pure winst per klant opblijven, gelukkig heeft een supermarkt niet enkele klanten per dag maar toch wel snel een paar honderd per dag. Dit moet ook wel om overeind te blijven (te kleine supermarkten verdwijnen steeds meer).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt maar heel weinig winst gemaakt. Een gemiddelde netto-winst van 1 of 2% is niet ongebruikelijk bij een supermarkt. Ze moeten het dus echt van de enorme omzet hebben. Want als je heel veel verkoopt, maak je heel veel kleine winstjes.

Als jij voor 50 Euro boodschappen doet, dan ligt het er maar aan wat de supermarkt daar aan verdient. Als je alleen bier, melk, brood, wasmiddelen en allerlei andere spullen koopt die iedereen koopt, goedkoop zijn, en waar niet aan is geprutst, of zijn bewerkt, dan legt de supermarkt er meestal geld op toe.

Maar een zakje gesneden rauwkost, een yoghurtje met een halve aardbei, of een versgeperst sapje (wat dat dan ook moge betekenen) in je kar, doet de kassa rinkelen. En als je dan ook nog iets uit de bake-off afdeling meeneemt (saucijzenbroodje of zo) en een kant-en-klare excellent maaltijd van 5 Euro, dan maak je alles weer helemaal goed. Want op die spullen zit soms wel 100% winst.

De chef van de winkel staat helemaal te juichen, als je non-food spullen meeneemt. Dat is het toverwoord voor supermarkten. O.a. drogisterij-artikelen, maar vooral tijdelijke producten zoals kleding en huishoudelijke spulletjes, niet massaal ingekocht (dus er blijven geen onverkochte spullen over, en er is niet veel winkelruimte voor nodig) zijn een goudmijntje voor de supermarkt.

Om het simpel te stellen: alles wat je koopt bij AH en wat je ook bij C1000 kunt kopen, daar wordt niet of nauwelijks aan verdiend, en alles wat je koopt, waar AH zich in kan onderscheiden, daar wordt het geld mee verdiend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooit op school een soortgelijke vraag behandeld, als antwoord:

Futiliteit * Massaliteit = Enorm bedrag

oftewel;

Klein bedrag * Heel veel = Enorm bedrag

Een supermarkt valt hier ook onder, de winsten zijn klein, maar wel heel veel.
Doorgaans is het zo: hoe groter het aanbod, hoe lager de winstmarges. Zijn er veel supermarkten, dan zijn de winstmarges lager. In een dorpje met maar één supermarkt zal de winstmarge doorgaans hoger zijn, dit moet ook wel, want er komen minder mensen.