Hoe komt het dat er door het bijdrukken van geld inflatie plaatsvind, of de koopkracht afneemt ? ik doel dan op de U.S.

Je baas betaald je nog steeds hetzelfde salaris, de huur kost nog steeds hetzelfde.. wat maakt het dan uit of er geld bijgedrukt wordt ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.9K

Het beste antwoord

Eerst en vooral is deze regel geldig voor ieder land, niet enkel de VS. Des te meer geld er wordt bijgedrukt des te meer geld er in de markt aanwezig is. Zo veel te meer geld er in de markt aanwezig is zoveel te minder wordt ieder briefje waard.

Stel dat er in het land 100.000€ aanwezig is en er zijn 1.000.000 inwoners dan heeft elke inwoner 10€, stel dat men de geldhoeveelheid verhoogt naar 200.000€ dan heeft elke inwoner 5€. Dus de waarde van het geld wordt hier gehalveerd. Dit is de theorie. In werkelijkheid hebben zij niet plotseling minder geld vast maar meer!

Stel dat u in 2006, 5 briefjes van 5€ heeft, dit dus ter waarde van 25€, door de kwantitatieve versoepeling (bijdrukken van geld) bezit u plotseling in 2010 10 briefjes van 5€, dan zou u denken dat u 50€ bezit. Dit is dus niet en dit is een illusie die wordt gecreëerd! Die zelfde 10 briefjes zijn maar evenveel waard als de 5 briefjes in 2006, namelijk 25€. De hoeveelheid papier wordt gewoon verhoogd, niet de waarde. Doordat u meer papier in u handen heeft, leeft u in de illusie dat u rijker bent geworden waardoor u sneller het geld gaat uitgeven (hierdoor sterkt de economie aan) en zorgt u ervoor dat de prijzen stijgen, en u koopkracht vermindert. Want u bent namelijk niet alleen die leeft in deze illusie, neen iedere inwoner leeft hierin en iedere inwoner gaat het gevoel hebben rijker te zijn, waardoor er vele mensen dit geld gaan uitgeven. Logische gevolg -> Inflatie (prijsstijging)

Dit is de basis van kwantitatieve versoepeling en dit is de reden waarom nu, vandaag, 5 jaar in crisis, de prijzen stijgen en u , zoals vele anderen, met moeite nog de rekeningen kan betalen. Neem van mij aan en ik zeg dit al enkele jaren, het ergste van de crisis moet nog komen en zoals u mss wel heeft gemerkt, is dit sinds kortelings begonnen.

Kijk om hier meer over te weten op bijgevoegde websites!
enkele links naar artikels zijn bijgevoegd zoals, 'inflatie is belasting, waarom wordt u armer, wat is biflatie, fractional reserve parking, etc...

Toegevoegd na 2 minuten:
Lees zeker een keertje de pdf die u vind op de volgende link.
Dit telt 2 pagina's en verklaart op een duidelijke manier waarom geld een illusie is.
http://www.adbroere.nl/a_b/downloads/frontier.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

In vergelijking tot andere munteenheden wordt het dan minder waard, omdat er meer briefjes/munten van in omloop zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat geld natuurlijk eigenlijk maar een stukje papier is en niets waard is. Vroeger moest een land echt de tegenwaarde ervan in goud bezitten. Dat is nu niet meer zo. Als je meer geld gaat drukken dan je echt in waarde hebt, dan wordt het geld minder waard. Logisch hè?
12 jaar geleden
Zie het zo; druk de waarde van een land eens niet uit in geld maar in goudstaven. Een lanf blijft altijd evenveel goudstaven waard, hoeveel geld het land ook heeft.
Als een land dus weinig geld heeft (dus niet dat het een arm land is, maar dat er in totaal bv $100.000 in het land bestaat), en het land zelf is 100 goudstaven waard, dan kan je voor $1000 een goudstaaf kopen.
Als het land echter $100.000.000 heeft, moet je $1.000.000 voor éen goudstaaf betalen. Dan is je geld dus minder waard, want je moet meer betalen om hetzelfde te kopen.
Uiteindelijk wordt dan dus alles duurder, hoewel het niet in waarde stijgt.
Als het land meer geld heeft, zullen de arbeiders meer geld krijgen, waarop de winkels hun prijzen omhoog aanpassen. Maar de waarde van de producten stijgt niet, alleen de prijs. Dus de waarde van het geld daalt, wat betekent dat de koopkracht daalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat hier er een beetje van uit, dat goud een vaste waarde heeft. Maar dat is niet zo.
In de 17e eeuw was Nederland een zeevarende natie, en was piraterij legaal. Er werd zo ontzettend veel goud geroofd, dat er inflatie ontstond.
Goud is/was gewoon een betaalmiddel....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb hiet hier inderdaad gebruikt alsof het een vaste waarde heeft, om aan te geven dat alleen de waarde van het geld verandert. Normaal gesproken zou mijn vergelijking niet kloppen, maar dit was de handigste vergelijking die ik kon verzinnen.
Door het extra geld komt er meer vraag naar producten. Doordat de vraag omhoog gaat en het aanbod gelijk blijft stijgt de prijs. Door de hogere prijs kun je minder met je euro kopen dus inflatie en koopkrachtverlies.
12 jaar geleden
Je vraag valt in twee delen uiteen.
Deel een is de waarde van geld. Zie de algemene economie: alle goederen en diensten hebben een bepaalde geldswaarde. Als er geld wordt bijgedrukt, is er meer geld dan goederen. Omdat mensen toch blijven kopen, en dingen graag willen hebben, zullen ze meer geld bieden: ze hebben toch immers het geld. Zodoende stijgen de prijzen. Bijdrukken van geld wakkert de inflatie dus aan.

Als een land geld bijdrukt, gaan de prijzen dus omhoog. Het geld wordt minder waard. Het effect is, dat de schulden ook minder waard worden.

Dan deel twee.
De VS hebben na de tweede wereldoorlog een heel slim spelletje gespeeld. Hun dollar kon ook als wereldmunt worden gebruikt: en inderdaad veel grondstoffen worden verhandeld in dollars.
Nu hebben de VS het recht om dollars bij te drukken. De andere landen hebben GEEN recht om dollars bij te drukken.
Dat is dus een onevenwichtigheid: als de VS geld bijdrukt, worden hun schulden lager. Maar ook de schulden van de andere landen op de VS!!!
De VS gaat daar dus op vooruit. Als enige land in de wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is eigenlijk de wet van vraag en aanbod. Bij wijze van gedachtenexperiment kan je je voorstellen wat er gebeurt als al onze munten en bankbiljetten op magische wijze twee extra nullen krijgen. Dus euromunten worden honder-euro-munten en briefjes van vijftig worden briefjes van 5000 euro. Iedereen is 100x zo rijk!

Als je vervolgens een brood wilt kopen, lach je je natuurlijk helemaal suf. Wat is nou een euro voor een brood, nou je opeens miljonair bent! Je stopt met je krantenwijk, want voor die paar euro per uur kom je je nest niet meer uit. In feite blijft bijna iedereen die week in z'n nest liggen. De bakker staat echt niet op om broden te bakken, tenzij hij 100 euro per brood betaalt, want wie geeft er tegenwoordig nog iets om een eurootje, nou iedereen zo rijk is?

Een brood kost nou dus opeens 100 euro! De winkelbediende vraagt opslag, want hij ziet zijn baas, de bakker 100 euro per brood krijgt, dus die vindt zijn 10 euro per uur niet meer redelijk.

Dit is een heel rigoureuze inflatie, in het echt gaat het om een paar procent per jaar, in plaats van 10000%, maar dat maakt het als voorbeeld wel lekker duidelijk. Een paar procent meer geld in omloop betekent dat geld gewoon een paar procent minder waard wordt.