Zie mijn commentaar op http://www.vandaag.be/buitenland/69536_rusland-wil-geen-groenten-meer-uit-eu-klap-voor-belgische-boeren.html waar ik zelf meteen bij de eerste heisa al aangaf dat de pers hier foute berichtgeving gaf (zoals dikwijls) in de typische anti-Russische vooroordeel-riooljournalistiek.

Intussen zijn nog wat journalisten Russische kranten gaan lezen en de werkelijke reden is dat Rusland hekelt dat, nu er een speciaal voedselagentschap is dat zowel dioxine in vlees en 'k weet niet wat allemaal aanrekent om heel de voedselketel te controleren, eigenlijk zelfs nog niet gewoon bekend is waar de besmetting is opgetreden. Het is in elk geval NIET in Spanje bij de komkommers zelf, er was/is zelfs nog steeds een drinkwaterbezoedelingstheorie die telt (komkommers wassen is hier dus waanzin) en dit soort bacteriën krijg je enkel kapot boven de 60 graden, bij voorkeur 70 graden en daarmee verwijs ik ook naar het Salmonella-probleem en de Legionella-bacterie in zwembaden waar het water te lang in de leidingen bleef en dus bacteriën kweekte i.p.v. ze kapot te maken.

Rusland wil dus EERST dat gevonden wordt waar de besmetting ontstond en waar en hoe ze dus verspreid werd dus wie bedreigd is.

Draai het om: Als Rusland besmette komkommers uit Tsjernobyl zou exporteren en ze zouden zeggen dat het niet van de kernontploffing komt, maar dat ze (nog) niet weten hoe de besmetting gebeurde, zou de E.G. dan geen verbod invoeren?

Ja dus. De Russen zijn hoogst intellectuele mensen. Hun gevoel voor het belang van de groep is in communistische staten trouwens groter versus de zuiver kapitalistische landen waar individualisme bovenaan staat maar de staat zich almaar communistischer gedraagt.

Voor de technisch meest juiste info over de bacterie, vond ik deze tekst meest relevant: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs125/en/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Alle groente uit de EU" is heel wat anders dan "komkommers uit Tsjernobyl" (of uit welke specifieke plaats dan ook.
Dat is juist het probleem hier, ergens gebeurt iets en je verbiedt alles uit een veel groter gebied. Ben je wel eens in Rusland geweest?
Problemen met visa, lang wachten aan de grens, dagje te zeer lastig. Vrienden van me wilde graag een paar dagen langer blijven en dus geld (dollars/euro's) uitgeven, wat ze daar goed kunnen gebruiken. Maar om nou een dag bezig te zijn voor een paar stempels om 3 dagen langer te kunnen blijven.. Het is trouwens geen hoog intellectueel volk, het iq ligt iets onder de VS wat weer iets onder België ligt, dat ligt weer net onder Nederland, wat weer overtroeft wordt door enkele Aziatische landen.
http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations Dat alles zegt trouwens niks over individuele Russen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat hebben communisme en kapitalisme er mee te maken?
En zuiver kapitalistische staten bestaan niet.
(zuiver in de betekenis van 100%)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zuiver bestaat nooit. Een bacterie is zowel zuiver als onzuiver, en dient om processen in gang te steken. In die zin is alle leven slechts leven dankzij de bacteries). Dan omtrent de EU: Het is de EU die de verantwoordelijkhed gekregen heeft sinds men een Europese grondwet door onze strot wou rammen (inclusief de geweigerde teks dat onze cultuur op een christelijke cultuur gebaseerd is, en dat veel Nederlanders liet tegenstemmen, naast het feit dat onze Verhofstadt pretentieus bij jullie kwam zeggen dat hij doorging, ook al stemden jullie Nederlanders tegen, proficiat om tegen te stemmen dus, echt waar). Men vindt niet of het in transport of overslag gebeurde, of via drinkwater of dingen waar we nog geen rekening mee houden. Dus het is een Europese materie. Rusland misbruikt het misschien een beetje, maar de kernboodschap is: "Zeg ons waar het misloopt!" In die zin heb je gelijk dat Rusland niet anders is dan andere landen, en IQ zegt niet veel over creativiteit (mijn normale IQ vind je op http://logocom.be/iq om van een professionele test te spreken). Drie dagen bij Rusland, ja, maar zomaar doorrijden hier op 7 km tussen Frankrijk en België noodzaakt ons gigantische drugsrazzia's op poten te stellen (hoeveel kost dat? hoe lang duurt dat?). Elk systeem heeft voor- en nadelen. We moeten leren omgaan met onze fouten en eruit leren. Ook Japan leert uit het kernongeval, het zou nu net stom zijn nu je je veiligheidspercentage naar ver boven de 99% kan brengen om er dan net mee te stoppen. Een heel serieuze storm of aardbeving en de windmolens liggen plat. En heel de wereld wordt voor meer dan de helft van ALLE energie voorzien door zo'n 325 kerncentrales). Er zijn al zoveel mensen ziek en dood, en i.p.v. Rusland vakkundig te antwoorden: Daar ligt ONZE fout, we lossen het op, roepen we "Je mag onze export niet verbieden." Welke kritiek hebben wij op Rusland hier, dat het apparaat zo zwaar is? Zij en China gaan voorruit, wij gaan achteruit. Is dat niet belangrijker? PS: Niets persoonlijks hier, ik ben blij dat we allen nadenken over onze omgeving en hoe we daar zelf een rol in kunnen spelen. We moeten onze fouten leren toegeven en verbeteren, maar we moeten wel positief op lange termijn leren denken en gewoon ons best doen. Ook al vallen daar doden bij. Komkommertijd, noemen we zoiets hier...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Update 04/06/2011 12h45 Sporen naar restaurant... en volgens mijn interne informatie misschien naar contact met rauw (bedorven) vlees en slechte hygiëne? Wordt moeilijk onderzoek!

Andere antwoorden (4)

Ze zijn bang dat er die kokpmmer-bacterie in zit...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komkommer sorry
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuke verschrijving :-)
Door de (naar mijn idee nieuwe hype) EHEC-bacterie.
Die is in Rusland zelf nog niet voorgekomen, en met een importverbod willen ze zo voorkomen dat deze bacterie Rusland binnenkomt. Hoewel Russen over het algemeen behoorlijk taai zijn volgens mij, maar buiten dat... :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Volgens mij desinfecteert die Vodka voldoende...
zondag
12 jaar geleden
Dat denk ik ook Escape en anders doen knoflook en uien er nog een schepje bovenop ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies. :)
Politiek,
ze gebruiken de EHEC-bacterie volgens mij gewoon als excuus.

Was er een tijd geleden ook niet zo'n verhaal met bollen of bloemen.
(weet het niet meer precies, kan ook vlees ofzo geweest zijn)

Toegevoegd na 59 minuten:
kwam net dit tegen:
http://www.nu.nl/economie/2530977/brussel-eist-intrekking-importverbod-rusland.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rusland is erg corrupt. Er zijn mensen die door dit verbod rijk worden, immers door het dalende aanbod, stijgen de prijzen. Om dit verbod tot stand te laten komen, gaan die mensen politici omkopen. Zo werkt dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is maar wat je corrupt noemt :)
zo gaan dingen hier in Nederland ook, alleen iets minder zichtbaar misschien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt in Nederland is corruptief gedrag wettelijk geregeld, het is dan legaal.