Er is geld E30,- verdwenen in een restaurant, werkgever vraagt aan iedereen zijn zakken te legen. Mag dat?

We werken in een restaurant, een klant heeft E30,- betaald en op tafel gelegd. Dat geld was ineens weg. Werkgever vraagt aan iedereen in de zaak zijn zakken te legen. Mag dat zomaar? In ons contract of gedragsregels staat niets hierover vermeld. Niemand had het geld uiteindelijk na legen van onze broekzakken. Mogen wij als personeel, als dit in de toekomst weer gebeurd, weigeren en eisen dat werkgever de politie moet bellen?
Kunnen wij verlangen dat dit opschrift staat in gedragregels als consequentie bij vermissing van goederen of geld? Zodat iedereen weet waar hij aan toe is, de sfeer op de werkvloer is in die zin beetje verpest door deze actie. Het vertrouwen is soort van weg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
ALS iemand een dief is, zal die de volgende keer het geld in zijn onderbroek steken, toch? Die aktie lijkt me, toegestaan of niet, daarom sowieso zinloos.
paulus811
12 jaar geleden
Actie is wel degelijk zinloos, want al zou er uit een van de broekzakken 30 euro komen, hoe wil de baas dan bewijzen dat het de bewuste 30 euro van de klant zijn? Kansloze missie dus en inderdaad sfeerverpestend. Als er 30 euro teveel in kas zit, verdeelt de baas dit ook niet onder de werknemers. Het is zijn tent en daarmee zijn risico.

Antwoorden (3)

Ik denk dat je werkgever juridisch gezien niet mag vragen dat iedereen zijn zakken leeghaalt. Daarmee schendt hij jullie privacy. Je mag dus weigeren. Maar of je daar nou zo de sfeer mee omhoog haalt?
Je kan inderdaad voorstellen dat bij een vermissing of diefstal altijd politie wordt ingeschakeld. Maar ik denk dat dat soort regels formeel wel door je werkgever worden vastgesteld. Dat mag je dus niet eisen van hem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toen ik zelf nog bij een grote bouwmarktketen werkte was ons contractueel verplicht om akkoord te gaan met tassen controle bij het verlaten van het pand.
Dit werd gedaan door een beveiligingsbedrijf.
Dus in mijn geval was het toegestaan.

Wel vertelde ik de betreffende beveiliger dat hij kon kijken met zijn ogen en niet met zijn handen toen hij een graag in mijn tas wilde doen. Want dan wordt het een inbreuk op je privacie.
Op verzoek zelf mijn tas leeggehaald.

Maar....
Bij controle van de kofferbakken kregen ze de schrik van hun leven.
Daar ik eigenlijk timmerman van mijn vak was lag deze vol met gereedschap waaronder ook bijvoorbeeld nieuwe zaagjes voor de decoupeerzaag.
En ik ken geen timmerman die een administratie met bonnetjes in zijn auto bewaard :-)

Dus wilden ze mij beschuldigen van diefstal.
Waarop ik dus zei de politie maar te bellen.

Nee dat was niet nodig maar ik mocht het niet meer zo meenemen of maar op de fiets komen.

Dit wantrouwen hunnerzijds was voor mij aanleiding om op korte termijn ontslag te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst vervelend dat meteen het personeel werd verdacht van diefstal! Had die klant werkelijk geld neergelegd?? En kan een andere klant het hebben gepakt? En heeft je baas zijn eigen zakken wel geleegd??
Ik zou als ik jouw baas was eerst een regel opleggen naar de klant toe dat hij/zij moet betalen bij de kassa of bij het personeel.. Zo maar geld neerleggen is vragen om problemen. Juridisch mag hij niet zomaar jullie privacy schenden, hij mag wel vragen of iemand het heeft gepakt bij vergissing..maar er van uit gaan dat één van jullie het heeft gepikt vind ik walgelijk en zeer wantrouwend naar je personeel toe.