Wat te doen als je geen geld geleend hebt maar toch incassobureau aan de deur komt?

Ik heb geen geld ontvangen of geleend maar ik kreeg incassobureau aan de deur! Het gaat om een familie conflict die enkele jaren ontstaat. Staat geen mondeling en schriftelijke afspraken over lenen van het geld. Mag incassobureau zomaar binnen dringen en procedure starten.
Wat zijn mijn rechten!?

4 jaar geleden
in: Lenen
2.7K
ronron1212
4 jaar geleden
Bewijzen dat je in je gelijk staat.
MasterSword
4 jaar geleden
Als jij bank gegevens opvraagt bij je bank.
( Van de zogenaamde dag van de lening met je familie. ) Want dan kun je digitaal bewijzen dat je niks hebt ontvangen.
( als je familie een nep factuur of contract heeft gemaakt klopt dat niet met de bank ) Gegevens sturen of geven aan incasso bureau
LeonardN
4 jaar geleden
De bewijslast ligt bij het familielid en het incassobureau. Een incassobureau mag niets meer dan jij en ik. Ze mogen je dus enkel lastig vallen. https://www.nibud.nl/consumenten/incassobureau-en-deurwaarder/
Er is een verschil tussen een incassobureau en een deurwaarder. Een incassobureau heeft geen wettelijke status. Het kan bijvoorbeeld geen beslag leggen op uw spullen, bankrekening of loon. Een deurwaarder kan dit wel. Reageert u niet op brieven van een incassobureau? Dan zal de schuldeiser uiteindelijk een deurwaarder inschakelen om u tot betalen te dwingen.
ronron1212
4 jaar geleden
@MasterSword contant kan je ook geld ontvangen.
tinus1969
4 jaar geleden
Het is wel verstandig om (kort) te reageren, en daarbij consequent aan te geven dat je geen geld hebt geleend en dat de andere partij maar moet bewijzen dat ze een claim hebben.
Zodra je echter voor de rechter wordt gesleept, moet je dat (met advocaat!) zeker doen, omdat bij dit soort rechtszaken al snel geldt: Wie niets zegt krijgt ongelijk.
LeonardN
4 jaar geleden
Misschien is het handig even dit door te lezen.
https://www.invorderingsbedrijf.nl/blog/incasso/geleend-geld-terugvorderen
Heb je overigens geen enkel idee waarom je familielid denkt dat je hem geld schuldig bent?
Gaat de ruzie over zijn stelling dat jij geld geleend zou hebben?
Of gaat het ergens anders om en denk je dat dit een soort wraakactie is?

Antwoorden (1)

"Zomaar" binnendringen mag niet. Een procedure starten mag, maar zij zullen wel met bewijzen moeten komen. In die procedure kun jij dan die bewijzen weerleggen.

Binnendringen mag niet, maar fatsoenlijk aanbellen en met u het gesprek aangaan dat mag natuurlijk wél.
afrodite
4 jaar geleden
Geen enkele overboeking is plaats gevonden en bestaat niks op de bankafschriften.
Het gaat dus blijkbaar hier om contant geld. Er is geen digitale bewijsstukken. Ik vraag me af hoe kan ik bewijzen dat ik geen contact geld ontvangen heb? Ik heb namelijk ook geen bewijsstukken om later bij deurwaarders neer te leggen!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
De eiser moet bewijzen dat jij een schuld hebt. Kan hij dat niet, dan hoef jij ook niets te weerleggen.
LeonardN
4 jaar geleden
+plus.
Wie eist die bewijst.
Anders kan iedereen wel roepen dat een ander bij hem een schuld heeft.
Nosky
4 jaar geleden
"Ik heb namelijk ook geen bewijsstukken om later bij deurwaarders neer te leggen!" Dergelijke bewijzen leg je voor aan de rechter. De deurwaarder voert alleen uit, nadat er een eventueel vonnis is.
Dus laat de tegenpartij maar naar de rechter gaan en zijn/haar gelijk halen.