Op welk product is een btw-verhoging toegepast?

Voor een economie PO zoek ik een product waar btw-verhoging op is gedaan, of een serie producten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De BTW op kunst is verhoogd van 6 naar 19 procent.

Toegevoegd na 1 minuut:
O.a. theater- en concertkaartjes.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de btw verhoging op kunst is inderdaad heel groot op het moment, maar het is een beetje een onduidelijke situatie, en ik zoek iets dat echt al helemaal afgesloten is, en al gevolgen heeft. Toch gedankt! :)

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk is dat acijns (sigaretten, alcohol enz...) dat word regelmatig verhoogd in de hoop dat mensen het minder gaan kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh kijk natuurlijk, helemaal niet aan gedacht ;) bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevallig hebben we het er de vorige economie les nog over gehad ;)
ronron1212
12 jaar geleden
er is een 6% en een 19% btw tarief dus hoezo sigaretten die zijn al 19% de prijs is alleen verhoogd
paulus811
12 jaar geleden
leuk antwoord, alleen is accijns geen btw.
ronron1212
12 jaar geleden
klopt helemaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whatever?!
ronron1212
12 jaar geleden
hoezo whatever je antwoord is onzin
paulus811
12 jaar geleden
Klopt wat ronron1212 zegt, accijns is gewoon ordinaire gelegaliseerde struikroverij door de overheid. Of zou de accijns op benzine bedoeld zijn om minder te gaan rijden?
Kappers zijn per 1 januari 2000 van het hoge naar het lage btw tarief gegaan. Je zag toen de prijzen niet of nauwelijks dalen. Begin 2004 is het hoge tarief weer ingevoerd waarop kapper massaal de prijzen verhoogden om de btw verhogen te dekken.

Ergo, bij een verlaging stopt men de 'winst' in eigen zak, bij een verhoging draait de consument ervoor op. Ik weet dat ik generaliseer met dit antwoord, maar het kost me teveel tijd en moeite om iedere kapsalon bij name te noemen.
paulus811
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Bij de kappers was dat ook de bedoeling een verbetering van de omzet
paulus811
12 jaar geleden
Huh? De overheid die een maatregel neemt ter verhoging van de omzet? Volgens mij is btw daarvoor niet het juiste instrument.
ronron1212
12 jaar geleden
Voor de kappersbranchee is toendertijd deze maatregel in het leven geroepen om de kapper te helpen om zijn omzet te verhogen zonder de prijs te hoeven aanpassen. Dus niet direct een prijsverhoging te hoeven doorvoeren. Het is en was in de kappersbranch voor het overgrote deel van de kapper een moeizaam bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@paulus811: En nu doet de overheid precies hetzelfde met het tijdelijk verlaagde BTW tarief op bouwwerkzaamheden bij particulieren. Dat is ook om de bouwsector een steuntje in de rug te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine correctie op mezelf: Dit geldt alleen voor verbouw- en herstelwerkzaamheden. Dus niet voor nieuwbouw.
Zie http://www.zzp-nederland.nl/nieuws/89569-toelichting-verlaagd-btw-tarie
paulus811
12 jaar geleden
paca29, er is toch wel een groot verschil tussen de verlaging van de btw voor kappers en die voor de bouw. De verlaging van de btw voor kappers was bedoeld om de werkgelegenheid te verbeteren. De verlaging van de btw voor herstel en verbouwingen in de bouw is er inderdaad om deze sector tijdelijk een financieel zetje te geven. Grote verschil is echter dat bij de kappers de prijzen vrijwel niet daalden, maar de offertes voor verbouwingen nu wel lager zijn. Sterker nog, men probeert vaak wat minder materiaal op te voeren (tegen 19%) en schroeft de arbeid wat op (tegen 6%) om de offerte zo laag mogelijk te kunnen houden. Ik ben overigens van mening dat men niet vaker naar de kapper gaat als de btw verandert (mijn haar groeit daar niet sneller van), maar wel sneller geneigd is om een verbouwing uit te laten voeren. Vooral omdat de btw verlaging tijdelijk is en de einddatum al bekend gemaakt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar bij de kapper kun je veel meer laten doen dan alleen haar laten knippen hoor ;-) Maar je hebt wel gelijk hoor qua verschil in BTW verlaging in de bouwsector en bij de kappers.