heb ik recht op uitkering als ik zelf ontslag heb genomen nadat ik een duidelijke afspraak heb gemaakt met mijn leidinggevende?

1 a 2 weken heb ik een gesprek gehad met mijn leidinggevende over mijn contractverling. Zij wilde mij deze eigenlijk niet geven en we hadden het ook over dat ik weer wil beginnen met school. Toen heeft zij de afspraak met mij gemaakt dat ik toch verlenging ik krijg maar dat ik zelf ontslag neem. En dit allemaal 2 dagen voordat mijn verlening van actief zou gaan, dus gelijk ja gezegt, want naar mijn mening was dat een wederzijdse goedkeuring en dat wil dan zeggen dat ik recht heb op uitkering. Per 1 juni heb ik aangegeven ontslag te willen nemen, dit ik moest per mail doorvoeren naar haar en toen ontving ik dagen later een mail van hr dat ik per 1 juli stop zo der gesprek te hebben gehad met me ledinggevende en niets te hebben getekend. Ik wil haar hierop aanspreken als ze terug is van vakantie. Wel iemand anders in het bedrijf aangesproken en hij was hiervan op de hoogte en gaf me aan dat ik recht het op uitkering. Maar ligt ook denk ik aan me leidinggevende. Sta ik nu in het recht? Kan ik dit aanvechten?

Toegevoegd na 32 minuten:
Hahah, lees net zelf wat ik heb getypt. Sorry voor mijn spelfouten. Dat heb je als je via mobiel typt. Maar ik hoor het wel als het onduidelijk is. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Utrecht
6 jaar geleden
Domdomdom. Nooit (nooit) zelf akkoord gaan met ontslag of contractontbinding. Daarmee vervalt alle recht op een WW uitkering. Je leidinggevende heeft het slim gespeeld: nu kost het haar niets...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar het kost haar toch eigenlijk sws niets dacht ik dan. En ik heb die beslsissing zo snel genomen puur omdat zij op vakantie ging en ik anders moedt wachten wanneer ze trg zou komen en mijn bedoeling was dat we nog even een gesprek aan zouden gaan en dat ik ook moest tekenen en dat zei die persoon van werk ook. Ik weet het het is ongeloofelijk stom.

Antwoorden (1)

Op zich gaat het UWV ervan uit dat de beëindiging van een tijdelijke overeenkomst betekent dat je geen schuld hebt aan je ontslag. Dit is namelijk voorwaarde voor het krijgen van een uitkering, dat het niet je eigen schuld is. Echter als jij een verlenging hebt gekregen en die afwijst, dan krijg je geen uitkering, dan had je kunnen blijven werken en ben je door eigen keuze niet meer aan het werk. (zie info van uwv over een tijdelijk contract).

Het hele verhaal erbij dat je een afspraak hebt gemaakt om zelf om geen verlenging te vragen, vind ik raar. Ze hoeft je contract niet te verlengen, dus waarom moet jij opzeggen? Aangezien je schriftelijk opgezegd hebt, is er alleen jouw keus die vastligt. Wat je aanhaalt over wederzijds goedvinden, dat klopt maar dat moet dan wel in een overeenkomst worden vastgelegd. En daarin staat dan specifiek dat werknemer geen schuld heeft aan het beëindigen en dus volgens het uwv recht heeft op een uitkering. We gebruiken deze overeenkomsten bij vaste contracten die beëindigd worden.

Neem even contact op met HR en kijk wat er te regelen is. Want als zij en je leidinggevende niet aangeven bij het UWV dat je verlenging zou krijgen dan is er in principe geen probleem met de uitkering. Als je pech hebt krijg je niets. Is je huidige werkgever misschien een overheidsinstelling die de ww zelf moet betalen? Dan begrijp ik waar deze actie vandaan komt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je pecht hebt krijg je niets: ik bedoel als er aangegeven wordt door jou of de werkgever dat je verlenging zou kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankje, ik heb net met me leidinggevende gesproken. Ze gaat contact opnemen met HR en dan hoor ik et morgen.... maar ben bang als ze dit al hebben doorgevoerd naar uwn.