Ik ben 22 jaar en heb autisme. Ik mag gaan werken op dagbesteding. Heb ik recht op een uitkering?

Ik vraag me af hoe ik aan inkomen kom..

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
Pieterke
3 jaar geleden
Volgens mij heb jij recht op bijstand. Dat kun je bij de gemeente navragen.
tinus1969
3 jaar geleden
Waar woon je? Bij je ouders? Eigen woning? In een instelling?
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Je vraag is heel kort. En je persoonlijke informatie nog korter. Maar autisme betekent niet automatisch dat je een uitkering nodig hebt en op een dagbesteding moet werken. Als je die mogelijkheid hebt, en je wilt het zelf, prima natuurlijk. Maar ik ken genoeg mensen met een vorm van autisme die op zichzelf wonen en gewoon werk doen, eventueel met bezoek van een begeleider thuis een keer in de week. Laat je niet in een vakje proppen. Ieder mens is uniek.
MasterSword
3 jaar geleden
Laat je niet in een dagbesteding duwen, die gebruiken jou alleen voor je PGB.
En houden je dom en je komt niet veel verder in het leven.
( dat is een harde waarheid. ) Wat is je talent en kijk hoe je die gaat gebruiken in de maatschappij,
een autist heeft vaak 1 of meer aparte talenten wat de meeste mensen nooit kunnen. Leven op een uitkering lijkt wel makkelijk, maar mensen zullen je daar altijd op beoordelen.
( Ik ben ook een autist ben nu 37 jaar en heb een Wajong vanaf 18 jaar ) Al kun je geen baan krijgen, je kunt ook in je eigen omgeving mensen helpen met je gave.
En iets doen is fijner dan niks doen.

Antwoorden (1)

Mogelijk val jij onder de Participatiewet. Deze wet omvat een aantal regelingen, speciaal voor mensen, die vanaf jonge leeftijd door ziekte of handicap niet kunnen werken of alleen met begeleiding kunnen werken.
Of jij inderdaad in aanmerking komt voor één van deze regelingen moet het UWV bepalen. De onderstaande link leidt je naar de internetpagina van het UWV over de Participatiewet met informatie over wat je moet doen.