Even heel kort door de bocht geantwoord: € 20.315,-.

Nu even een wat langer antwoord. Sinds 2001 is rente die ontvangen wordt op spaarrekeningen niet meer belast zoals eerder. In het huidige belastingstelsel valt spaartegoed in de zogenaamde "Box 3" waarin bezittingen en schulden staan die niet in de andere 2 boxen vallen, en waar over het positieve saldo 1,2% belasting moet worden betaald.

In box 3 vallen alle bezittingen zoals spaartegoeden, beleggingen, 2e woning en overige bezittingen die voor belegging geschikt zijn (dus bijvoorbeeld geen auto of zeilboot o.i.d.). Daar tegenover staan schulden zoals een hypotheek op het 2e huis en andere leningen.

Het saldo in box 3 (dus bezittingen minus schulden) wordt belast met rendementsheffing voor zover die boven een drempel uit komt. Die drempel is voor alleenstaanden € 20.315,-.

Had je in 2008 bezittingen in box 3? Dan moet je over een vast rendement van 4% van die bezittingen min je schulden belasting betalen: het zogenoemde voordeel uit sparen en beleggen. De belasting hierover is 30%. Dus uiteindelijk betaal je over alles boven de drempel 1,2% belasting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze site kan je heel veel vinden over allerlij belasting tariven.

http://financieel.infonu.nl/belasting/12847-belastingdienst-2008-en-2009-tarieven-inkomstenbelasting.html