mag men daags voor een feestdag mensen verplichten een snipperdag op te nemen

onze bestuurder wil de werknemers verplichten tot het opnemen van een vrije dag voor hemelvaartsdag, men moet echter wel op hemelvaartsdag werken en zijn verweer hier tegen is dat men dan die dag 200% krijgt dus dan wordt die opgelegde vrije dag gecompenseerd. Maar is dit zomaar zonder vooraf gevraagde toestemming aan de OR mogelijk/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens mij mag de werkgever, zonder overleg én instemming van de OR, GEEN verplichte snipperdagen aanwijzen, tenzij daarover in de CAO duidelijke afspraken zijn vastgelegd.

Artikel 27.1 van de Wet op de Ondernemingsraden (WOR) regelt de onderwerpen waarvoor de werkgever instemming nodig heeft van de OR. Daarbij horen, naast de vaststelling van het aantal vakantiedagen, ook de collectieve vakantieperiode of verplichte snipperdagen, roostervrije uren of -dagen etc.

De werkgever heeft niet alleen instemming van de OR nodig over de inhoud van de regeling, maar ook over de feitelijke uitvoering ervan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, deze link zou wél moeten werken:
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:3oeEp99EHaQJ:www.avmtraining.nl/downloadfiles/instemmingsplichtige_onderwerpen.doc+wor%2Bverplichte+snipperdagen&hl=nl&gl=nl&pid=bl&srcid=ADGEESgxjR_ux6nGEuBtyve-lKRsML39fe41F2bQ65uHELs1plNGzt4VBJ2hpcG-svyOhc5a4WzHJGEoCh6PRiuaQ8PUafBrf2S0A1dj8HH3q8IMHxmASMlWtqysCjFaYdCYFy-5DifX&sig=AHIEtbTPFqUJTA2qbbInSC627qfcsGFk1g
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de meeste CAO's staat dat de werkgever een beperkt aantal verplichte vrije dagen mag aanwijzen. Bij banen die niet onder een CAO vallen staat het meestal ook in de arbeidsovereenkomst.

Kort gezegd: ja, dat mag dus. Het aanwijzen van de dag ná hemelvaart is gebruikelijker, maar er is geen regel waarom het niet de dag ervóór mag zijn.

Ook de vraag of je op hemelvaart verplicht kan worden te werken, ligt aan de CAO of arbeidsovereenkomst. Er zijn nou eenmaal beroepen waar gewerkt wordt op nationale feestdagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
In de toelichting wordt gevraagd of verplichte snipperdagen zonder overleg met de OR door de werkgever mogen worden aangewezen. Volgens mij mag dat niet, op grond van artikel 27 lid 1 van de WOR.