Hoe komen de 'grote plastic vissekommen' gevuld met gebruikte plastic tasjes in de Albert Heijn terecht?

Hoe komen de 'grote plastic vissenkommen' gevuld met gebruikte plastic tasjes in de Albert Heijn terecht? Je kan hier een gebruikt tasje pakken om je boodschappen in naar huis te vervoeren. Je betaalt zo geen 25 eurocent voor een plastic Albert Heijn boodschappentasje. Mensen maken hier dan ook veelvuldig gebruik van. Albert Heijn maakt door deze vissenkom neer te zetten duidelijk minder omzet op plastic Albert Heijn tasjes. Waarom zou ze er dan toch voor kiezen klanten van deze dienst gebruik te laten maken?

Om milieubewust te werk te gaan?
Omdat ze een samenwerking gesloten hebben met een milieubewuste organisatie die de vissenkom geplaatst heeft?
Studentenproject?
Schoonmoeder van de bedrijfsleider met goed idee?

.. Allerlei redenen heb ik bedacht maar ben toch benieuwd naar hoe het echt zit!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is een intiatief van Caroli Buitenhuis uit Amsterdam en is als project ingezet. Ze wil zich met het project richten op alle lagen van de bevolking om ze bewust te maken van de keuze. Een klant kan kiezen voor een nieuwe AH tas, of een gebruikte. Het project is in september 2006 gestart, op "duurzame dinsdag".

Kennelijk heeft het eindelijk navolging gekregen.

Oevrigens wil AH m.i. niet verdienen aan de (nieuwe) tasjes. Ze willen ze niet gratis weg geven omdat ze dan ook de milieubewegingen op hun dak krijgen. Met de tassenbol bieden ze een andere mogelijkheid.

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgens de website stamt het initiatief al uit 2005.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mis ik alleen nog het antwoord op de vraag......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo Marleen, in mijn antwoord staan links naar de initiatiefnemer en greenwish die de tassenbollen exploiteert. De tasjes zelf kunnen door klanten erin worden gestopt om te kunnen hergebruiken.

Andere antwoorden (2)

Om de klant niet te "verplichten" hun tas te gebruiken, dus uit service voor de wat kleinere boodschap, een gratis alternatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is natuurlijk al vrijwel volledig gegeven, maar nieuwsgierig geworden naar het antwoord en het object ben ik ook een beetje gaan grutten, en heb nog een stukje onbeantwoorde vraag gevonden :

De bol wordt gevuld doordat mensen ook van thuis weer oude tasjes kunnen meenemen en in de bol kunnen stoppen. Zoals je ziet in mijn eerste reactie, zou dat voor mij ook het eerste doel zijn van een dergelijke bol.

Ik neem eigenlijk altijd zelf dozen, kratten en tassen mee als ik boodschappen ga doen of ga winkelen, maar onvermijdelijk ga je soms toch onverwacht en moet je een tas kopen of meevragen. Zo verzamel je ongemerkt toch best een hoop tassen. En ik ben niet zo van de weggooierige, dus dit vind ik een erg leuk idee.

Overigens is de 25 of 30 cent die je in de supermakrt voor een tas betaald niet zozeer een winstgevend artikel, en vroeger kreeg je ze gewoon gratis, maar uit milieuoverwegingen is op een gegeven moment besloten mensen voor de tassen te laten betalen in de hoop dat ze eerder zelf een tasje meenemen. Bij mij werkt het, maar als ik zo in de supermakrt om me heen kijk, ben ik wel één van de weinigen bij wie het werkt. Wie weet werkt dit beter.

Toegevoegd na 12 minuten:
Hoe ze precies in de AH terecht zijn gekomen hangt af van waar je woont ; soms koopt de gemeente de bollen, soms koopt de winkel eigenaar ze zelf, of een hele supermarktketen kan tot aanschaf overgaan.

Het is echter nog een buitengewoon nieuw en onbekend product ; ik heb dan ook zojuist meteen mijn eigen gemeente getipt op het artikel, want dit soort initiatieven moet je ook als burger gewoon steunen en aanmoedigen, naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede aanvulling op mijn antwoord, +1. Ik ging inderdaad niet in op hoe de tasjes erin kwamen, maar hoe de bollen er zijn gekomen.