De oorsprong gaat volgens de overlevering terug op de Romeinse keizer Vespianus, die de historie is ingegaan als een daadkrachtig en pragmatisch man. Tijdens zijn bewind (69-79) nam hij Rome op de schop en liet onder meer het Colosseum bouwen. Zijn bouwprogramma noodzaakte hem echter de belastingen drastisch te verhogen en zelfs de stadslatrines ontkwamen daar niet aan. Toen zijn zoon en opvolger Titus hem deze belasting op openbare urinoirs afraadde, hield hij hem een geldstuk onder de neus met de vraag of dat geld soms stonk. Nee, antwoordde Titus. Waarop Vespianus hem voorhield dat de munt uit het urinoir was gevist.
De uitdrukking pecunia non olet, oftewel 'geld stinkt niet', was daarmee geboren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

alleen zwart geld stinkt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat er slechte dingen mee worden gekocht
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Money is the root of all evil.

Daarom stinkt het, er worden oorlogen om gevochten en er worden mensen om vermoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat iedereen er met zijn zweterige handen aanzit
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat een groot deel van de mannen de portomonee in de kontzak hebben zitten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Marianne;

Dat geld sterk ruikt komt doordat het door zoveel handen gaat. Of iets stinkt is persoonlijk; mij bevalt dat geurtje wel....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vandaag nog gepind en stonk helemaal niet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geld gaat van hand tot hand tot hand to hand etc. iedereen geeft wat af op het geld en ja dat gaat stinken!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heel simpel, vanwege het feit dat die briefjes en munten overal terechtkomen. In zweterige broekzakken en wat al niet meer. Daarvan gaat geld echt enorm meuren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geld stinkt doordat het door vele handen gaat. Daarom zit geld vol met bacteriën en deze kunnen voor mensen soms een nare geur afscheiden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geld stinkt niet. Deze spreuk komt uit de romeinse tijd toen keizer Vespasianus urinebelasting herinvoerde. Toen hij daar aanmerkingen op kreeg zei hij "geld stinkt niet".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geld stinkt niet,
iedereen wil het graag hebben,en men gaat soms geen misdaad of oorlog uit de weg om veel geld te krijgen.Geld schijnt voor velen het belangrijkste te zijn.Je laatste jas heeft echter geen zakken,en dat vergeten ook veel mensen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het komt van "Stinkend rijk" zijn.

Vroeger als je heel rijk was mocht je begraven worden in de kerk, dicht bij het altaar. Uiteraard brengt binnenshuis begraven luchtjes met zich mee. Daar komt de uitdrukking "stinkend rijk" vandaan.

Ik denk dat vandaar de verbastering is ontstaaan dat "geld stinkt".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stinkend_rijk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hee, leuk... ook mijn verhaaltje wordt hier aangehaald. Dank voor je bijdrage!
1. Figuurlijk :Omdat geld een goed leermeester behoeft. Studies van lottowinnaars hebben uitgemaakt dat als men niet met geld heeft leren omgaan, men de foute dingen koopt van de foute mensen. Nu , in de franse taal is het net omgekeerd :"L'argent n'a pas d'odeur" waarmee men aangeeft dat de oorsprong van het geld niet belangrijk is, zolang men het maar uitgeeft. Met papieren geld zijn er veel meer negatieve connotaties (zwart geld, smeergeld enz.)dan positieve.Daarom stinkt het wel soms heel erg.
2. letterlijk: ruik maar eens aan een gekreukt biljet dat in duizend handen is terecht gekomen: een broeihaard van bacteriën die exponentiëel toenemen. daarom zijn er nu al keurige voedingswinkels waar betalingen met contant geld gescheiden worden van de produkten en terecht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doordat iedereen eraan zit met zijn/haar vieze handen en alle bacterien van al die verschillende mensen dus op dat geld blijven zitten.