Kan het voorkomen dat mijn pasnummer hetzelfde is als mijn PIN-code? (Rabobank)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rabobank = pincode gratis wijzigen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hè? Bij mijn studentenpas kan dat niet hoor? De PIN-code staat vast heb ik gehoord toen ik de pas kreeg... Misschien bij zakelijke rekeningen ofzo.

Het beste antwoord

Ja, een kans van een op tienduizend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen min van mij, maar je redenatie klopt niet.
De pincode telt 4 cijfers, de pascode ook. Er zijn dan meer dan 10.000 mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, de redenatie klopt prima: je hebt sowieso een pasnummer van 4 cijfers. De kans dat je pincode gelijk is aan dat pasnummer is 1 op 10.000 in theorie. Voor een ander pasnummer is de kans weer 1 op de 10.000 dat die gelijk is. Maar ik vraag me wel af of alle PIN-codes worden geaccepteerd zoals 4444 en 1234 bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn dat je me gelijk geeft. "De kans dat je pincode gelijk is aan dat pasnummer is 1 op 10.000 in theorie. Voor een ander pasnummer is de kans weer 1 op de 10.000 dat die gelijk is. "
Dan kom ik uit op 10.000 mogelijke pasnummers en 10.000 mogelijke pinnummers. De kans dat de nummers gelijk zijn is dan in feite zo'n 1 op een miljoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie wat 'Utrecht' zei: "Ga even terug je studieboek kansrekenen nakijken.
De kans dat beide nummers 2425 zijn is inderdaad 1 op 99 miljoen. Maar dat is niet de kwestie: wat is de kans dat je PIN identiek is aan je pasnummer. Het eerste nummer is vrij. De kans dat het tweede identiek is, is 1 op 10.000" (einde citaat)

Andere antwoorden (5)

Dat zal best mogelijk zijn, alleen wel lullig als je dat hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou dat lullig zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan staat in principe je pincode al bij je rekeningnummer, handig voor de crimineel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat een crimineel snel op het idee zal komen om het pasnummer als pincode te proberen. Het komt maar weinig voor dat dit wel de pincode is.
Ja dit is wel mogelijk, zou wel heel toevallig zijn....
Mocht je hier vanaf willen, moet je even een nieuwe pas aanvragen, krijg je automatisch een nieuw pasnummer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pincode wijzigen bij de bank is sneller. Hahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er aan, want dat kan niet bij elke bank
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nieuwe pas is bij sommige banken niet gratis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoort bij iedere bank mogelijk te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
PIN-code wijzigen bij Rabo niet mogelijk voor studenten ;-)
Dat kan zeer goed. Dat ios makkelijk; Als je je pin vergeet hoef je alleen op je pas te kijken. Omdat dit niet standaard zo is, is er geen enkel veiligheids risico.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het kan, is eigenlijk wel handig niemand verwacht het en je kunt je code niet vergeten. Je kunt een nieuw pasje aanvragen alleen zul je waarschijnlijk wel een klein bedrag moeten betalen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn 10.000 mogelijke pincodes, er zijn ook 10.000 mogelijke pasnummers. De kans dat je pasnummer ook je pincode is. Nu zullen er enkele codes en pasnummers niet gegenereerd worden. Zoals bijv 7777 of 1234. Halen we dat er even af, dan zou dit fenomeen zich ongeveer bij 1 op 99.000.000 bankpasjes voor doen. Alhoewel ik denk dat de computer wel zo slim is om je nooit jouw pasnummer ook als code te geven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
Ga even terug je studieboek kansrekenen nakijken.
De kans dat beide nummers 2425 zijn is inderdaad 1 op 99 miljoen. Maar dat is niet de kwestie: wat is de kans dat je PIN identiek is aan je pasnummer. Het eerste nummer is vrij. De kans dat het tweede identiek is, is 1 op 10.000
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. C4th heeft deze redenatiefout ook per ongeluk gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha gelijk heb je! Het is al laat hè.