Waarom geloven wij wel dat wij winnaar kunnen worden maar geloven wij niet echt dat wij de verliezer kunnen zijn?

Velen denken (ook ik op mijn momenten) dat ze de hoofdprijs kunnen winnen met de lotto, bij de postcode loterij, met krassen, met aandelen etc. Vaak geloven we dit echt met overtuiging! Echter stiekem geloven we dat alleen anderen een auto/vliegtuig ongeluk of ernstige ziekte overkomt. En dat terwijl de kans om grote winnaar te worden van bovengenoemde leuke zaken vele malen lager is dan het krijgen van een zelfs dodelijk verkeersongeval of ziekte.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

omdat de meeste mensen niet realistisch zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hele goede vraag!

Ik denk dat dat komt doordat de mens van nature graag het beste voor zichzelf wil...

Egoïstisch is een groot woord, maar het komt wel aardig in de buurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je stelling klopt niet, er zijn optimisten (die gedragen zich zoals jij dat omschrijft) maar er zijn ook pessimisten of realisten, die denken en doen weer anders.

Het is dus puur te wijten aan een optimistische insteek van de persoon of die gelooft in zijn toekomstige geluk.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de stelling wel klopt. Ik zie mijzelf als realist en bij tijd en wijle bedot ik mijzelf ook. Het opsplitsen in aparte groepen geloof ik niet in, iedereen heeft dit bij tijd en wijle. Er bestaan in mijn ogen GEEN mensen die ALLEEN maar, optimist/realist of pessimist zijn. Bijna alles is tinten grijs en maar zelden vol zwart of wit.
itsme
12 jaar geleden
@myview: als het dan volgens jou grijs is, en niet zwart of wit, waarom presenteer je het dan als stelling die zwart of wit is en niet als grijs? Ik citeer even:
Waarom geloven wij wel dat wij winnaar kunnen worden maar geloven wij niet echt dat wij de verliezer kunnen zijn? Dat laat geen ruimte over voor een gedachte dat mensen anders kunnen denken. Ik geef aan dat er optimisten zijn, realisten en pessimisten. En inderdaad, de ene optimist is op een bepaald moment best wel realist of zelfs pessimistisch, ieder heeft zo zijn buien. Maar dat is niet het uitgangspunt van jouw stelling.
Het is veel leuker / prettiger om positief te denken over de toekomst dan negatief.
En als je dan TOCH in je kristallen toekomst-bolletje aan het kijken bent: maak er dan ook iets leuks van ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deelnemers geloven wel dat ze kunnen verliezen, maar de verliezen worden ruimschoots gecompenseerd als een grote prijs gewonnen wordt.

Simpele voorbeeld:
Stel dat de hoofdprijs 10000 euro is. Een lot kost 5 euro. Dus in principe kan je 1999 keer verliezen en dan een keer winnen om quite te draaien.
Voor veel mensen lijkt het aantrekkelijk: binnen de 2000 keer spelen moet je toch wel een heertje winnen, toch?

Het is ook psychologisch. Stel je doet al jaren automatisch mee met dezelfde loten en wint eigenlijk nooit wat. Je overweegt te stoppen en doet het niet. Want stel dat je niet meer meespeelt en de jackpot valt op jouw lotnummers? Dat is frustrerend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw antwoord zal wel aangeven waarom zoveel mensen geloven in winnen. Een grote prijs met 1999 keer meespelen is zeker geen garantie. De kans om die te winnen ligt meestal ruim boven de 150.000 of zelfs veel meer!