wat is er nou echt veranderd in het systeem waarop banken hun geld verdienen?

ik heb net de film/docu inside job bekeken, hierin wordt uitgelegd hoe de crisis tot stand kwam.
Amerika is de bron en de rest van de wereld deed het na.
ze vertelde hoe de meest machtige bedrijven op financieel gebied samenwerkte om producten te verkopen.
ook lieten ze zien hoe toezichthouders niks deden en dat er meerdere malen gewaarschuwd werd en er niets gebeurde.
een soort van mafia de tot diep in de regering geworteld zat.
die grote bazen van toen zitten voor het grootste deel nog steeds op hun troon, kijk maar naar alan greenspan.

als de mensen aan de top niet veranderen veranderd het systeem dan wel?
wat is er in Amerika nou veranderd in het financiele systeem?
is de constructie die er voor de crisis was verbouwt?

ps. graag echte feitelijke antwoorden en niet dingen zoals dat er meer toezichthouders zijn want die waren er al en zaten in die constructie en ook die stress testen van banken hoef ik niet als antwoord.
dus echte eranderingen in het systeem(de constructie) van de financiele wereld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

ik denk (ongefundeerde mening) dat er nog helemaal niks is veranderd en dat de echte crisis (het failliet van het hele financiele systeem) nog moet komen. alle doekjes voor t bloeden hebben de meeste financiele instellingen gered en de crisis is vooral op consumentnivo "betaald" (hypotheken,pensioenen). de luchtbel politiek bestaat nog even goed en ik ben bang dat bij enig nieuw teken van crisis er meteen uitgecashed gaat worden. beetje dsb effect zeg maar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Overheden (zeggen) dat ze meer gaan controleren maar intussen lopen alle schulden minstens net zo hard op als voor de crisis. Er is in feite niks veranderd. Het kan soms lijken of dat wel zo is omdat de beurs weer omhoog gaat maar eigenlijk is de ondergang van dit systeem alleen maar uitgesteld. Hierdoor zal de volgende crisis alleen maar pijnlijker zijn.