was het leven beter als er geen geld was?

was het beter of niet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In theorie wel, in de praktijk niet. Mensen zijn namelijk altijd bezig met het verkrijgen van 'meer'. Of dit nu geld is of goederen maakt niet zoveel uit. Hebberigheid van mensen is de basis van ieder systeem van handel. In theorie zou het beter zijn als er geen geld was. je hoefde dan niets te verdienen en niets uit te geven. iedereen werkt dan als dienst voor elkaar en iedereen kan gebruik maken van dezelfde voorzieningen. Echter.... in de praktijk kan dit niet. wat zorgt voor de motivatie om je werk te blijven doen als er toch geen beloning aan vast hangt? wat doen we met mensen die misbruik maken van dit systeem? die vragen alleen al zorgen ervoor dat dit onhaalbaar wordt. Communisme is deels gericht op dit idee, want: 'iedereen krijgt evenveel, ongeacht het werk dat ze doen'. in de praktijk werkt het gewoon niet omdat mensen hun best niet meer doen en er met de pet naar gooien. ze krijgen toch wel betaald. de parallel met een systeem zonder geld moge duidelijk zijn.

Ik denk het niet, Ik denk dat mensen wel wat anders zouden hebben gevonden om 'rijker' te zijn dan de rest. Bovendien was het leven dan nogal ingewikkeld, Elke keer als je nieuwe kleren wil gaan kopen moet je een schaap(?) meenemen om te ruilen, of het zelf maken, en hoe wordt jij uitbetaald door je baas? Ik denk dat geld, ondanks dat het ervoor zorgt dat er grote verschillen ontstaan tussen arm en rijk, erg handig is in deze tijd.

Nee, helemaal niet. Als alles maar gratis was zou het verschrikkelijk zijn. Eigenlijk kun je dan ook niks gratis 'krijgen', want fabrieken moeten dingen maken en als dat gratis was zou het niet goed komen met die fabrieken. En als je werkt dan verdien je dus ook niks, dus werk je niets voor niets.

Nee. Alvorens er geld was was er al ruil. Dat kon bestaan uit goederen (vis voor een varken bijvoorbeeld) of diensten. En voordat geld zijn intrede deed werd er ook al gebruik gemaakt van schaarse zaken als zout of schelpen in plaats van geld. Geld is niet 'de bron van het kwaad', dat is schaarste, of beter gezegd misschien, een oneerlijke verdeling van middelen of macht.

Toen er nog geen geld bestond, "kocht" men goederen en andere zaken, door producten of voorwerpen te ruilen. Dat zou in de huidige economie niet meer passen. Voor de ruilmiddelen, is geld nu in de plaats gekomen. Het leven zou er ook niet beter op worden. Het concept blijft namelijk hetzelfde; je moet iets "geven" om iets te "krijgen". Er is geen andere manier om aan producten te komen. Een wereld zonder geld, zou het leven dus niet beter maken, er is dan geen manier om aan geld te komen, je zou weer producten of voorwerpen moeten gaan ruilen. Het leven zou wél beter zijn, als er minder tot geen, geldbeluste mensen bestonden. Het is de mens, die door zijn "honger" naar (steeds meer) geld en macht, het leven "minder" beter maakt.

Nee. Of je nu in geld betaalt voor iets of in pepernoten (ik zeg maar wat), het resultaat blijft hetzelfde. En gelukkig hoeven we geen ruilhandel meer te doen want wie bepaalt dan hoeveel iets waard is? Als ik een brood wil, moet ik er dan 1 of 2 tekeningen voor geven? (Ik zeg tekeningen omdat ik niets anders maak). Of moet ik voor mijn brood een half of een heel uur gaan schoonmaken bij die bakker?

ja, dan is iedereen 1 en dan hoef je niets te betalen want het is gratis iedereen is het zelfde iedereen even belangenrijk

Ooit wel eens de boeken van Thea Beckman gelezen: Kinderen van moeder aarde, Het helse paradijs en Het Gulden Vlies van Thule gelezen? Geen geld, wel een goede samenleving. Bezit maakt mensen hebberig zodat ze alleen maar meer willen (helaas spreek ik soms ook voor mezelf). Daardoor krijg je ruzie, zelfs oorlogen waardoor de hele wereld eigenlijk een puinhoop is. Alles draait om geld in deze samenleving. Als geld niet bestond maar alleen het gebruik van goederen die voor iedereen beschikbaar zijn, zorgt ook voor minder rangorde, zorgt dat iedereen rekening met elkaar houdt. Mijn antwoord: Ik vind van wel, omdat er veel meer rekening met elkaar gehouden wordt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100