Zou je nog geld geven aan een goed doel als je wist dat de opbrengsten op een beleggingsrekening gaan, die mogelijkerwijs miljoenen verlies kan maken?

Het Leger des Heils heeft in 2008 een reuze-verlies geleden vanwege verlies in beleggingen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (10)

Nee, maar dat deed ik eerst ook al niet. Die oplichters...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee daar wens ik absoluut niet aan mee te doen.
Je kan veel beter een 'bekende' vrager, die poen heel hard nodig heeft, rechtstreeks zijn/haar hand met geld vullen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft als nadeel dat die persoon er misschien drank of drugs van koopt. Ook niet bevorderlijk lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor, want ik zorg er wel voor dat het voor mij een bekende bedelaar is. Ik volg zijn handel en wandel dus....
Ben niet gek dat ik jan en alleman geld ga geven!
Ja. Ik zou nog geld geven als ik wist dat de opbrengsten naar een beleggingsrekening gaan, die mogelijkerwijs miljoenen winst kan maken.
Er zijn vele redenen om niet aan goeie doelen te geven, maar dat is er zeker niet éen van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ronduit te belachelijk voor woorden! Dus nee, geef ze geen stuiver, deed ik overigens al niet... Vroeger bracht ik miijn oude kleding er nog wel eens, maar daar schijnen ze zelfs geld aan te verdienen, dus die gaan tegenwoordig in de humanitas bak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik geef helemaal geen geld meer aan goede doelen (behalve kankerfonds). Ik heb geen vertrouwen meer in al deze stichtingen en instellingen. Er komt maar weinig geld op de juiste plek terug en ik denk wel te weten waar het geld dan blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 2007 was het kankerfonds in het nieuws omdat ze geld investeerden/belegden in Tabaksbedrijven. Winstgevend weliswaar, maar niet goed te praten lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kankerfonds doet ook in beleggingen. Kunnen dus ook miljoenen verliezen:
http://www.volkskrant.nl/economie/article1259707.ece/Kankerfonds_benutte_de_crisis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb niet gezegd dat het Kankerfonds een uitzondering was op mijn antwoord. Heb alleen maar gezegd dat ik alleen aan hun geld doneer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijwel alle goede-doelen-organisaties hebben de afgelopen jaren flink geinvesteerd in aandelen, mede op aandringen van banken, omdat normale rente op spaarrekeningen niet voldoende zou zijn om de inflatie op te vangen. Zie Intermediair van..een van de afgelopen weken.
Begrijpelijk wellicht, maar ik snap niet wat ze met zulke enorme reserves moeten dat ze moeten speculeren ; kun je toch beter problemen van oplossen ???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als "goed doel" hoor je niet te beleggen. Als je belegt, wil dat zeggen dat je op dat moment geen geld nodig heb, dus draait het alleen maar weer om het geld en niet het goede doel.
Er word vaak zoveel misbruik van gemaakt dat ik nog niet eens meer aan goede doelen doe. Er bestaan zoveel goede doelen, en er is zoveel geld opgehaald dat een groot deel van de problemen al gedeeltelijk opgelost hadden kunnen zijn als ze zelf niet met dat geld gingen rommelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grote Nederlandse goede doelen hebben bij elkaar meer dan 52 miljard euro aan reserves. Dus nee. Ik geef niet aan goede doelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef al heel lang niet meer aan goede doelen, ik schat ongeveer sinds de Tsunami indertijd, omdat met al het geld dat er de afgelopen jaren al ik weet niet hoeveel problemen zouden zijn opgelost, zeker als je het geld aan ontwikkelingshulp erbij gaat rekenen.

Voor het overgrote deel echter gaat dit geld op aan het in stand houden van de goede-doelen-organisaties zelf en hun personeel, waardoor ik steeds meer mijn twijfels heb over wat er gebeurd met het geld.

Kijk voor de grap maar eens hoe de mensen van bijvoorbeeld Oxfam Novib wonen en rondrijden in Afrika ; dat kon mijns inziens best een beetje minder.
Mijn vrijwillige bijdragen beperk ik tegenwoordig tot kleinschalige sympathieke doelen die niet al te veel geld kwijt zijn aan organisatorische activiteiten, en liefst zonder winstoogmerk, al zegt dat niet alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je je ogen en oren goed openhoudt heb je wellicht al gemerkt dat net zoals de organisatoren van loterijen, de grote jongens hierachter hun eigen zakken zitten te vullen.
Heb je enig idee wat de ster reklame kost voor een spotje van "hun goede doel"?
Mijn devies en advies is: kijk om je heen en bied hulp in je direkte omgeving, dan hoeft het ook soms niet eens financiele hulp te zijn.
Dus nogmaals, de missie is niet zo ver weg als je denkt.
Ook zijn er, zeker weten, mensen bij jou in de buurt die op eigen initiatief arme mensen direkt helpen. Praat met hun en je zult verstelt staan wat ze kunnen realiseren.
Je merkt al snel of je daaraan een bijdrage wilt leveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb ik minder moeite mee als geld geven aan goede doelen waarvan de directeur meer dan een ton opstrijkt voor enkele uurtjes per week (Hartstichting krijgt sinds dat ooit bekend was niets meer, ben ook aan het overwegen mijn bloeddonaties aan Sanquin stop te zetten in verband met het belachelijke bedrag dat de topman meent te moeten verdienen).
Ook artsen zonder grenzen hoeft niet meer op een bijdrage te rekenen nadat ze de Nederlandse belastingbetaler hebben laten opdraaien voor het losgeld van haar medewerker.