Hoe berekenen ze bij Wehkamp je koopruimte?

Ik heb voor het eerts in mijn leven iets bij de Wehkamp besteld. Nu heb ik ineens een koopruimte. Volgens mij kan ik tot dat bedrag bestellen en sturen ze het zo af(zonder vooruitbetaling) Mijn vraag is hoe berekenen ze dat bedrag, volgens mij hebben ze geen BSN van mij, of is dat voor iedereen gelijk? Het is geen krediet of zo iets.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat klinkt als een slinkse poging om je een krediet aan te smeren dat je eigenlijk helemaal niet wilt. In de toegenomen schuldenlast van Nederland spelen postorderbedrijven een grote rol. Het IS dus nog geen krediet, maar op het moment dat je iets besteld is het dat WEL, en zit je voor je het weet met een lening met rente, in plaats van gewoon netjes in één keer te betalen. Dat kan natuurlijk wel, maar de verleiding van het lage maandbedrag zal voor veel mensen een zoete zijn. Tot het de spuigaten uitloopt, maar dan is het veelal te laat. Het beste is : gewoon normaal betalen en bestellen. Laat je geen lening aanpraten die je niet nodig hebt, bestel niet meer dan je betalen kunt, en doe niet mee aan ' sparen achteraf' , want zo werkt dat niet. Ook zaken als 'koop nu en betaal pas over drie maanden' is een soort lening en kost je uiteindelijk geld. EN een BKR-registratie waar je niet op zat te wachten. Toegevoegd na 2 minuten: Overigens berekenen ze die koopruimte op puur statistische gegevens (leeftijd, woonplaats) ; ze hebben geen inzage in je BKR-registratie zolang je bij hen nog geen schulden hebt, maar die willen ze natuurlijk wel zo snel mogelijk hebben. En als jij nu een afbetaling afspreekt, weten ze WEL precies hoe je er financieel voorstaat. Heel slim.

Dit zal te maken hebben met je BKR-registratie (geen schulden, meer kans dat je blijkbaar je rekeningen betaalt, groter vertrouwen dat je de rekening van Wehkamp ook netjes zal betalen) en bijvoorbeeld je postcode (pure discriminatie, maar als je bijvoorbeeld vlak naast een woonwagenkamp woont, heb je kans dat je bestedingsruimte lager wordt ingeschat). Ook het feit dat er bij je eerste bestelling geen betalingsprobleem was zal meetellen. Dit soort factoren nemen ze mee in de volgende inschatting: hoe groot is het risico dat we producten naar deze persoon sturen en er nooit voor betaald krijgen? Gegeven dat risico, bij welke bedrag zijn we nog bereid dat risico te lopen, en bij welk bedrag niet meer? Je 'koopruimte' zal dan ook niet zoveel te maken hebben met je eigen bestedingsruimte. Het zegt alleen voor hoeveel geld je bij Wehkamp *op rekening* mag kopen.

Ze zijn dol op het nemen van risico's, aangezien ze hopen dat je daar veel gebruik van gaat maken. Je gaat dan lekker veel te hoge rente betalen, en daar verdienen ze goud mee! Ik vind het pure oplichterij, en als je niet uitkijkt, en er raakt iets zoek bij het terugsturen, wat je vervolgens natuurlijk weigert te betalen, heb je zo een BKR registratie aan je broek! Mijn tip, nooit meer wat bestellen bij dit soort bedrijven!

volgens mij heeft het er ook mee te maken hoe lang je al klant bent en of je regelmatig iets besteld, en dat dan weer netjes betaald of terug stuurt. er groeit een soort vertouwen. in de loop van jaren is het bedrag wat ik kan besteden alleen maar groter geworden. dit bedrag kan niet berekend zijn aan mijn inkomstem omdat ik nog nooit iets op afbetaling of in termijn heb betaald. uiteraard willen ze dit wel graag, krijg zeker 3 per jaar een aanbieding dat ik VIP klant ben. dan krijg ik een soort credit card thuis gestuurd en kan ik op afbetaling kopen. (alleen nog maar even activeren)die gaat altijd hup de prullenbak in. maar ze blijven het wel proberen. bestellen bij postorder bedrijven is soms best handig. als je, je niet laat verleiden/ niet boven je budget gaat zitten is er niets aan de hand.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100