Wat is wijsheid? Ik ben bezig met een WSNP/minnelijk traject, 12.000 afgelost in jaar tijd, ex niks, zal ik pers. faillissement aanvragen?

Mijn ex betaald dus aan de gezamenlijke schulden niets, hij is onvindbaar, bij mij is max. loonbeslag gelegd, ik heb 12.000 euro in een jaar tijd afgelost, maar ik zie het niet meer zitten, tegen de tijd dat mijn schuldsanering rond is heb ik zo ongeveer alles alleen afbetaald. Zou betekenen dat ik een vordering op ex krijg, maar hij betaald al niet aan de schuldeisers, laat staan aan mij. Ik heb totaal geen bezittingen meer, enkel mijn auto, maar die heb ik nodig voor mijn werk, geen auto = geen werk, dus geen inkomsten. Ik ben het zo spuugzat, ben zelf degene geweest die de schuldeisers heeft opgezocht om de dingen te regelen, maar draai nu voor alles in mijn uppie op, wat niet bepaald eerlijk is. Ik zie het niet meer zitten, ben nu een jaar bezig om die schuldhulp/WSNP/minnelijk traject rond te krijgen, maar blijf de hoofdprijs betalen, kan niet eens naar een dierenarts met een zieke kat omdat ik het geld niet heb.
Wat is wijsheid? Graag eerlijke en normale reacties, waar ik echt iets aan heb.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Rieneke1
13 jaar geleden
wat betreft je kat; misschien kan het veterinair steunfonds iets voor je betekenen?
www.veterinairsteunfonds.nl sterkte!

Antwoorden (5)

Misschien een heel simpel antwoord maar zie bron.

Niemand op deze site kan jouw nu een goed antwoord geven tenzij ze allen financiële aspecten weten.
Dus ga aub niet in op een antwoord hier maar ga naar een professional.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zijn de schulden aangegaan? Je zou natuurlijk met de schuldeisers om de tafel kunnen gaan zitten, en de situatie met hun doorspreken; Dat jij gevrijwaard wordt van verdere vervolging voor schulden als jij de helft hebt afbetaald. Als de schuldeisers dat niet willen, zou je kunnen kijken of er via rechterlijke weg een dergelijke uitspraak te regelen is. Ik neem aan dat je hiervoor ook rechtsbijstand hebt?
Uiteraard hangt het een beetje af van hoe eea in jullie relatie (? huwelijk?) geregeld was, en hoe jullie uit elkaar zijn gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf iets soortgelijk 's meegemaakt. Naar de gemeente krediet bank stappen te beginnen. Zij kunnen je ook vaak verder helpen. Zeker als je al zo goed hebt afgelost. Als het je zoveel kost, moet je eens overwegen een advocaat te nemen om alles sneller rond te krijgen. Hoe sneller je in de schuld sanering zit hoe beter. Klinkt niet leuk, maar je zal het als een opluchting ervaren en die 3 jaar gaan sneller voorbij dan je verwacht. O ja, vergeet je ex maar. Dat krijg je nooit rond , is mijnervaring. Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben dus al een jaar bezig om het rond te krijgen bij de kredietbank, maar totdat dat rond is heb ik dus max. loonbeslag, vandaar dat ik al 12.000 heb afgelost. Mijn ex ben ik vanaf dag 1 al vergeten, ik weet dat ik van hem niets te verwachten heb.
De schulden hebben dus betrekking op een restantschuld van een hypotheek.
Er zijn inderdaad te weinig gegevens om echt te kunnen oordelen, en elke situatie is heel anders in deze.
Maar 12.000 in een jaar aflossen klinkt niet als minnelijk dus ik weet niet precies wat dat bezig zijn met dat traject inhoudt. Als je het zelf doet dan raad ik je aan om inderdaad een professional in de arm te nemen die eventueel op de goeie manier een faillissement als pressie middel kan gebruiken. Informeer ook eerst eens goed naar de gevolgen van een faillissement voordat je het gaat overwegen en kijk dan of het misschien niet toch slimmer is om je erbij neer te leggen. Maar nogmaals, 1000 euro/ maand lijkt mij veel meer dan reeel is. Met een professional in de arm moet je betere deals kunnen sluiten lijkt me.
sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga proberen om het je uit te leggen, maar wel in andere bedragen dan dat jij noemt. Alleen om het duidelijker te maken.
Als je gehuwd was in gemeenschap van goederen en jullie hadden samen 10.000 euro schuld. Dan kan het zijn dat jullie in je echtscheidingsconvenant afspraken hebben gemaakt. bv ieder de helft. Als jij dan na een schuldregeling 7.000 hebt betaald en je ex partner niets dan kun je dus nog 2000 eisen bij je ex partner. Dat doe je door een civiele procedure. De restschuld van 3000,00 is opeisbaar bij je ex. Daar ben jij niet meer aansprakelijk voor. Zou je in totaal 10.000 aflossen aflossen dan kun je dus 5000 bij je ex gaan eisen. Dat brengt overigens wel weer kosten met zich mee die jij in eerste instantie zelf moet dragen. Je weet ook niet of je ex je die kosten ooit gaat terugbetalen.

De vraag is alleen of je dat moet willen. Jullie hebben beiden schulden gemaakt. Ik weet niet waarom jullie schulden hebben gemaakt, maar als het gaat om leningen om het huis in te richten, op vakantie te gaan en mooie spullen te kopen, dan heb jij daar zelf ook "plezier" van gehad. Neem dan dus ook je verantwoordelijkheid en betaal gewoon voor wat je gebruikt hebt, zonder dat je op je ex afschuift. Ik praat de houding van je ex zeker niet goed, maar jij had zelf ook wel kunnen weten dat je moet betalen voor de dingen die je gebruikt en daarin ben jij zelf ook nalatig geweest.

Als je voor jezelf faillissement zou aanvragen dan win je daar helemaal niets mee. Je moet toch betalen aan je schulden, net zoals je dat nu al doet. Bij een minnelijke regeling gaat iedere euro ook echt naar de schuldeisers, bij een faillissement of WSNP betaal je ook nog eens het salaris van de bewindvoerder. Die regelingen zijn niet fijn voor de schuldeisers en daarom zijn rechtbanken terughoudend. Als jouw enige motivatie "wraak" op de ex is dan kun je het eigenlijk wel vergeten.

Mijn advies: hoe frustrerend het ook is: zeur niet, betaal je schulden dan kun jij jezelf straks recht in de ogen aankijken. Het is maar geld, al is het nu even zuur. Je weet in ieder geval dat je ex terecht een ex is want hij/zij heeft je niet echt netjes behandeld door helemaal niets bij te dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is dus geen echtscheidingsconvenant, hierdoor verhalen de schuldeisers dus alles op mij (hij heeft officieel geen werkgever en geen vaste woon-of verblijfplaats, maar ondertussen werk ie wel degelijk). Ik wil absoluut geen "wraak" op mijn ex, ik wil alleen zelf ook weer "normaal" kunnen leven. Ik ben ook van mening dat de schuldeisers hun geld moeten krijgen, maar waarom alleen van mij? Hij was degene die nergens aan mee wou werken, (logisch, nu betaald ie niks), ik was degene die via een onderduikadres weg moest en die zichzelf gemeld heeft bij de schuldeisers. Ik kan in de spiegel kijken en zeggen dat ik niets verkeerd gedaan heb, los zelfs netjes af en waarschijnlijk dus echt alles. Ik weet wel degelijk dat ik betalen moet voor de schulden, maar aan de andere kant (ex dus) is het niet duidelijk. Hij had het huis, de inboedel, echt alles, enige wat ik bij de scheiding had, waren mijn 3 katten, mijn auto (nodig voor mijn werk) en mijn kleding. Eerlijke verdeling toch??? Toen ik hem destijds leerde kennen had ik het goed: had mijn kids, een eigen huis, leuke baan, fatsoenlijke meubels etc., nu woon ik dus op 1 kamertje, werk 12 uur per dag voor de schulden en heb verder geen leven meer omdat ik me niets, maar dan ook echt niets meer kan veroorloven. Tja..... je zou voor minder "wraak" willen nemen of zelfmoord willen plegen (waar hij constant mee dreigde) en dat is het dus absoluut niet, maar ik ben idd degene die weg is gegaan, hij heeft daarna alles verkocht/verkwanselt en is over de grens gaan wonen en komt er daardoor makkelijk af. Ik ben niet haatdragend, totaal niet, wil alleen maar dat alles eindelijk stopt en netjes opgelost wordt, zo moeilijk is dat niet te begrijpen denk ik?