De Staatsloterij heeft nu een prijs '10.000 euro per maand, de rest van je leven'. Hoe bepalen ze wie het lot gekocht heeft?

Staatsloten koop je anoniem (automatische deelname uitgezonderd). Stel dat ik de prijs win en het lot aan mijn neefje van 12 geef, hoe bepaalt de staatsloterij dan dat ik (46) en niet mijn neefje het lot gekocht heeft?

Uiteraard moet dat neefje mij wel die 10.000 per maand overmaken, maar hij heeft er waarschijnlijk na mijn overlijden nog jaren plezier van.

paulus811
12 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol, neefje is ook niet gek. Die gaat niet gratis de volledige prijs overmaken. Moet wel iets tegenover zitten, zoals een flink percentage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh, ben jij dat neefje, sans???
paulus811
12 jaar geleden
Nou, geef mij zo'n oom aan wie ik nog 35 jaar 10.000 moet overmaken en het daarna allemaal zelf mag houden!
paulus811
12 jaar geleden
Nou Denkerin, dat is leuk! Wie heeft volgens jou het beste antwoord?
paulus811
12 jaar geleden
Ik ben graag goed voorbereid op de problemen die mogelijk komen gaan!

Het beste antwoord

Dit is een leuk idee, alleen loop je hiermee tegen een paar problemen aan. Voornamelijk het feit dat je neefje niet zomaar geld aan jou mag geven, zonder dat er belasting over betaald wordt. Daardoor zal ongeveer de helft (!) van het bedrag per maand naar de fiscus gaan.

Ook heeft jou neefje geen verplichting om het bedrag ook daadwerkelijk aan jou over te maken. Of stel dat hij gaat trouwen en gaat scheiden, dan gaat mogelijk de helft van het bedrag eerst naar zijn vrouw en daarna nog iets naar jou.

Als je je neefje de rest van zijn leven 10.000 euro per maand wil geven kun je hem goed dat winnende lot geven. Wil je zelf dat geld zolang jij leeft kun je beter het zelf innen. Spaar alles wat je overhoud en zet je neefje in je testament.

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigens is 'de rest van je leven' gedurende 40 jaar :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
De belastingdienst en eventuele gevolgen bij een scheiding was ik in mijn (hypotetische) stelling even voor het gemak vergeten. Maar je hebt er wel goede punten mee. +
paulus811
12 jaar geleden
Goed antwoord en je bent de eerste die waarschuwt voor de belastingdienst. Beste antwoord dus.

Andere antwoorden (8)

Dat kan de staatsloterij niet controleren, maar mensen onder de 18 mogen geen loten kopen (valt onder gokken en dat mag niet onder 18), dus mag hij het ook niet ophalen. Bij iedere locatie waar je je lot koopt, kan de staatloterij dus zien waar het lot is gekocht, maar niet door wie. Ze gaan er sowieso niet van uit dat als je hebt gewonnen, je je lot aan iemand anders geeft.

Toegevoegd na 44 seconden:
antwoord op de vraag: niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het lot in principe aan een jonger iemand afgeven, maar deze persoon moet minimaal 18 jaar zijn geweest. Mensen die onder de 18 zijn mogen niet meedoen aan gokspelen, zoals loterijen.

Als je nu een neefje had van 18 dan kon het wel, maar dan betaal je uiteindelijk toch belasting over het overmaken van dat geld. Giften worden maar tot een bepaald bedrag (per maand/jaar) belastingvrij verklaard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet aan gedacht, slim. Kies wel iemand die 18 jr oud is want die leeftijd moet je hebben om de prijs te incasseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Win je deze prijs dan zal deze prijs worden omgezet in een overeenkomst waar alles in staat wat de prijs betreft. Het zal dan op naam van de winnaar komen te staan, diens bankrekeningnummer en alles wat de loterij nog dient te weten. Het lot wordt dan als het ware op naam gesteld. De ontvanger (winnaar) doet er handig aan de overeenkomst brand- en kraakvrij te bewaren, in de kluis bij een bank bijvoorbeeld. Er zullen voorwaarden in staan hoe te handelen als de prijswinnaar is komen te overlijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bepalen ze op grond van wie komt melden dat hij die prijs gewonnen heeft, met dat lot als bewijs uiteraard. Als ik jou was zou ik een notariële akte op laten maken dat je neef (zo hij al 18 jaar is en je hem dat lotje in handen speelt) jou dat geld gaat uitbetalen; anders kan je ernaar fluiten.
En als een winnaar erg jong is en de staatsloterij moet hem zijn hele leven 120.000 euro per jaar betalen sturen ze een mannetje om hem om te leggen ;-) Pas maar op. [grapjuh!!!]
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
haha
Als je dit van plan bent en je kent een neefje dat 18 is, dan zit je met nog een groot probleem:
Onze vrienden van de belastingdienst. Die vinden het namelijk helemaal geweldig als dat neefje jaarlijks € 120.000,- schenkt aan jou......Jij (ja jij ja) betaalt namelijk bijna € 36.000,- schenkbelasting per jaar!
En als ik dat neefje was, dan zou ik toch 10% transactiekosten in rekening brengen....
Dus jij krijgt € 108.000,- per jaar - €32000,- = €76000,- delen door 12 is ongeveer € 6300,- per maand. Nog een lekker bedrag om niet te hoeven werken, maar toch bijna € 4000,- per maand weggooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een groot deel van de spelers bij de staats via een automatische incasso. De spelers die een lot kopen in de winkel moeten zich met het lot melden als het om een grote prijs gaat of om de € 10.000 per maand bij de staatsloterij in den haag. Hier worden hun gegevens gecontroleerd en het bankrekeningnummer genoteerd waarna het geld wordt overgemaakt. Spelers zijn ouder dan 18 jaar
ronron1212
12 jaar geleden
Ik heb het met mijn kinderen al op een akkoordje gegooid, zij elke maand 2000 euri en wij met mijn 76 jaar 8000. Is toch ook een leuk bedrag. Toe ik die blije mensen zag,vroeg ik me dat ook af. Misschien moet je je voor deze trekking wel laten registreren,dan moet je dus voor af een duidelijke afspraak maken met iemand ,die veel jonger is.
Mag je als kind van 12 überhaupt wel meespelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Na alle prima antwoorden zie ik dat er een maximum betaaltermijn is van 40 jaar en een minimum leeftijd voor deelname van 18. Registreren hoeft niet (ik heb de loten al). Maar inderdaad, je moet wel veel vertrouwen in het neefje (of nichtje) hebben, maar als ik 76 zou zijn en de prijs zou winnen, lijkt me dit het overwegen waard. Eventuele kleinkinderen kunnen er nog jaren plezier van hebben, zonder dat het je ene cent kost.