Kost het veel stroom om een ventilator de hele dag aan te laten staan?

Toegevoegd na 6 minuten:
Stroom, elektriciteit, energie, wat dan ook...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
116K

Antwoorden (3)

Op de ventilator (misschien onderop de voet) staat ergens een typeplaatje met het verbruik in W of kW.
Je kunt daaruit afleiden hoeveel stroom het verbruikt, als er op staat 100W dan kan je het vergelijken met een lamp van 100W die de hele dag brandt.
Of het veel is, ach, veel of weinig is relatief. Maar het kost wel geld.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20 watt staat erop. Is dat per uur?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat is per uur
Even een voorbeeld som.

Als je een ventilator hebt van 75 watt / per uur
en een kilowattuur (KWh) kost € 0,14 (afhankelijk van je maatschappij

24*75 = 1800 Watt = 1.8 KW

1.8 * 0.14 = 0.252 euro per dag

0.252 * 365 = 91.98 euro per jaar

Toegevoegd na 1 minuut:
24 * 75 is dus 24 uur * 75 watt

Aan de hand van jouw specificaties kun je jouw prijs uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek even op het plaatje dat er ergens op moet zitten, hoeveel watt hij gebruikt.
1 kilowatt is 1000 wat en kost iets van 23 cent.
Verbruikt je ventilator zeg maar 80 watt, dan deel je 1000 door 80 en kom je uit op een gebruik van 12.5 uur voor 23 cent!
Zeg maar 45 eurocent per dag indien hij dag en nacht draait.