Als belasting zou worden afgeschaft,wat zou er dan met ons geld gebeuren?

Je betaalt je nu scheel aan allerlei belastingen,maar wat,als de belasting wordt afgeschaft?
Is dat in ons voordeel,of juist niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (10)

Dat is niet in ons voordeel want dan hebben we geen overheid, geen infrastructuur, geen uitkeringen, geen zorg, geen onderwijs etc. etc. Alle zaken die van onze belasting worden betaald, zouden er dan niet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is in ons nadeel.

We zouden dan veel meer geld moeten betalen voor onze scholing. De armeren kunnen dat niet, dus hun kinderen zullen ook arm zijn. Sociaal ongewenst, en uiteindelijk is het ontstaan van een onderklasse negatief voor iedereen.

We zouden zelf moeten sparen voor het geval we werkloos zouden worden. Sommige mensen kunnen die discipline opbrengen; voor hen maakt het ook financieel neit uit of ze gedwongen sparen via de belastingen, of vrijwillig zelf geld opzijleggen. Anderen kunnen die discipline niet opbrengen; zij raken aan lager wal bij werkloosheid. Een negatief effect dus.

We zouden zelf moeten sparen voor ons pensioen. Zelfde verhaal als hierboven. We zouden veel arme ouderen krijgen.

We zouden veel meer kwijt zijn aan medische behandelingen. Die zouden dan niet meer voor iedereen toegankelijk zijn - kijk naar Amerika, waar velen een groot probleem hebben als het medisch tegenzit.

We zouden opnieuw moeten bepalen hoe we onze wegen, onze schoonmaakdiensten en onze riolering zouden moeten onderhouden.

Ik zie een heleboel problemen.

Ik ben blij dat ik veel belasting moet betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voordeel is dat je netto meer geld te besteden hebt.

Het is alleen korte termijn werk, want zonder belasting kan er heel veel niet meer betaald worden.

Benzine word goedkoper, maar wegen worden niet meer onderhouden dus je hebt niets meer aan je benzine op den duur.

straatverlichting gaat uit

verkeerslichten gaan uit.

De overheid als geheel stopt met bestaan... want zonder salaris blijven er maar heel weinig mensen werken natuurlijk.

Dus een paspoort regelen of rijbewijs ... kan niet meer.

Overheidsregulering stopt ook, dus geen instanties meer die waken tegen monopoliën of kartelvorming.

Hierdoor wordt vrijwel álles duurder, van water stroom tot ziektekosten verzekeringen.

alles wat gesubsidieërd is word óf heel duur óf verdwijnt.
Bijvoorbeeld theater, of de publieke omroepen.

pfffffff

ik ben bang dat ik netto meer moet gaan betalen voor minder service of kwaliteit.
Dus ik zou het wel een nadeel vinden :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belasting betalen is een soort solidariteitsprincipe. De weg waar we overheen rijden bijv. heeft iemand met een fors inkomen meer aan meebetaald dan iemand met een minder inkomen. En zo met alles. Hier hebben we in het verleden met z'n alleen voor gekozen. Solidariteit dus. Uiteindelijk is het in je voordeel, maar kost wel enige denkwerk om dat te beseffen. Maar geloof me, er is goed over nagedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt aan het piratennest dat Somalië wordt genoemd zien wat er gebeurt als er geen effectieve overheid meer bestaat: de bovenleidingen van de spoorwegen zouden als oud koper worden verkocht, elke winkel moet aan de maffia voor 'bescherming' betalen, om kort te gaan ons land zou binnen een jaar op zijn kont liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies
Dan staat Nederland over een jaar onder water. Dan is er geen geld meer voor dijken, gemalen, riolering of wat dan ook. Er rijden geen treinen meer, de snelwegen verzakken en de ziekenhuizen gaan dicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover de antwoorden nog niet zijn gegeven...

Als de belastingen worden afgeschaft dan zou Nederland binnen afzienbare tijd een 'Big Fu**ing Problem' hebben. Want met 14 biljoen dollar aan goudstaven als nationale reserve kan de regering het nog wel één en misschien wel twee decennia uithouden. Maar het probleem hebben onze kinderen en kleinkinderen. Want we gaan als land gewoon samen failliet...

En dan krijgen we weer de leuke situatie als aan het begin van de twintigste eeuw. Weg welvaart...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klein voorbeeldje:

In Zuid Afrika betaal je *veel minder* belasting. Een walhalla voor de rechtsdenkende 'ondernemers' onder ons. Zou je denken.

Als je echter de lagere belasting optelt bij de kosten die een redelijk welgestelde Zuid Afrikaan uitgeeft aan
muren en hekken om zijn huis, alarminstallaties, bewaking, honden en wapens , en verzekeringspremies,
en bij de schade die het oplevert als het toch weer fout gaat,

dan vermoed ik zo dat wij hier met onze iets hogere uitgaven aan belasting toch een stuk *goedkoper* uit zijn,

en een stuk *vrolijker leven* leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belasting is volgens mij een belangrijk instrument voor de regering om te nivelleren. Het verschil tussen arm en rijk wordt zo een beetje teruggedrongen.

Zonder belasting worden de rijken dus erg rijk en heeft de overheid geen idee hoe ze hun landstaken kunnen
financieren. Belastingen zijn een must maar hebben een
slechte naam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad is het niet mogelijk een land te onderhouden zonder belastingen te vragen voor de hierboven al genoemde zaken; zorg, vervoer, welstand, natuur, cultuur en ga maar door.
Echter, ik proef in je vraag meer een gevoel van of het allemaal niet een beetje minder kan?
En daar scoor je wel een punt want dat kan; zowel op kleine als op grote schaal worden er bakken met belastinggeld weggesmeten. Soms bijna letterlijk. Deze blunders halen vaak het smakelijke nieuwsbulletin wel. Veel gaat er ook goed met het gebruik van ons belastinggeld; ons land is nog steeds niet overstroomd, de wegen zijn meestal vrij goed onderhouden, we hebben allemaal een kraan met schoon drinkwater etc.
Maar veel gaat er ook mis of wordt simpelweg uitgegeven aan iets wat jij of ik totaal onnuttig of onnodig vinden (misschien wel dingen als: JSF, sommige vormen van "ontwikkelingshulp", dure niet gebruikte overheidsgebouwen, belachelijk luxe ingerichte overheidskantoren en ga maar door).
Uiteindelijk bepaald de politiek waar en hoeveel belasting er wordt geheven (inkomsten) en waar en hoe dat dan weer wordt uitgegeven (uitgaven) en daar bestaan heel grote verschillen in tussen de politieke groeperingen in dit land. Echter soms lijken de verschillen bij een verkiezingscampagne groot maar blijken ze later grosso modo allemaal op hetzelfde uit te komen qua heffing. Aan de uitgave kant zijn de verschillen groter, maar door regeringsaccoorden e.d. is er vaak bitter weinig verschil te zien in het uitgave patroon van welke regering ook.
Waarom wel hondenbelasting en geen kattenbelasting, waarom wel accijns op drank en sigaretten, maar niet op mayonaise en de Macburger, waarom wel geld steken in "opbouw" van Afghanistan maar geen geld voor hulp aan chronisch ernstig zieke mensen in Nederland. Waarom komen er tegenwoordig 2 ambtenaren maandelijks ons bedrijf keuren waar dat er vroeger eentje deed? Waarom zitten er altijd zoveel ambtenaren op ons gemeentehuis alleen maar dwars te liggen van ons belastinggeld?
Dat zijn de keuzes en jij mag eens in de 4 jaar een heel klein micro beetje meestemmen over hoeveel er van wie gevraagd gaat worden en hoe er ge- en verdeeld wordt. Belastingverlaging op zichzelf is niet eens zo'n groot issue; De wijze van uitgeven door de overheid destemeer !