Een schuld aan de IB groep wordt niet kwijtgescholden. Hij wordt ook niet meegenomen in het minnelijk of wettelijk traject maar gedurende die tijd bevroren. Na afloop van de regeling moet de studieschuld alsnog volledig terugbetaald worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is pas na 15 jaar, daarna hoef je de rest niet meer te betalen. Maar ik las dat ze van plan om dit naar 20jaar te trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vorige antwoordgever heeft deels gelijk. De schuld waarmee je nog moet gaan starten met afbetalen, die blijft staan en loopt na de schuldregeling door. Was je echter al gestart met afbetalen en heb je aan die maandelijkse verplichtingen niet voldaan, dan kunnen de bedragen die je daarmee achterloopt wél mee in een schuldenregeling.

Dan hangt het er wel van af welke regeling er voor jou wordt afgesproken. Of je een deel van de schulden moet afbetalen en een deel wordt kwijtgescholden. Dat hangt van jouw afloscapaciteit af. Die berekent een schuldhulpverlener, mocht je voor een regeling in aanmerking willen en kunnen komen.

Overigens is in het programma Maximum bereikt het wel voorgekomen dat een deel van de totale schuld kwijt werd gescholden. De betreffende dame had haar studie net niet binnen de 10 jaar afgesloten, vanwege een vriend die door drugs al haar geld op had gemaakt. Dus blijkbaar zijn er wel mogelijkheden. Zie voor de betreffende uitzending: http://player.omroep.nl/?aflID=10538280