een voetbal vereniging is een non-profit organisatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hebben niet als doel om winst te maken, daarom noem je het een non-profit organisatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt ervan af of je het alleen hebt over de vereniging of ook de kantine activiteiten. Deze laatste worden in principe door de fiscus als ondernemings activiteit gezien (=profit).

Toegevoegd na 5 uur:
Ajax is geen vereniging maar een naamloze vennootschap. Wordt als onderneming gedreven en kan dus nooit een non-profit kwalificatie krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Non-profit wil zetten dat een eventueel positieve resultaat ("winst") niet uit de organisatie verdwijnt (via dividend of andere vorm van winstuitkering).

In simpele taal: het doel van een voetbalvereniging is niet om mensen rijk te maken, maar om te voetballen. Als er aan het eind van het jaar geld over is, wordt dat het volgende jaar besteed aan het voetballen. Een voetbalvereniging is dus een non-profit organisatie.

Behalve Ajax.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zogenaamde profvoetbalvereniging heeft beslist ten doel om winst te maken en is dus een profit-organisatie. Er blijkt een club uit Rotterdam aan de AEX genoteerd te staan, en dat doen ze niet voor de grap (Al lijkt het voetbalspel daar wel op). Een kleine buurtvereniging is een non-profit organisatie, zij spelen 'slechts' voor het sociale gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Ajax maakt de vereniging Ajax geen winst, dit wordt gedaan door het bedrijf achter de vereniging: AFC Ajax NV.
non- profit.
maar de voetbal kantine kan non- profit maar ook profit zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste zijn non profit, maar er zijn ook beursgenoteerde en dat lijken me dan weer wel een profit organisatie! Maar dan praat je wel over een profclub.