Houtkachel, elektrische heater of gasheater voor onder overkapping? Wat is bij ca. 15 avonden gebruik per jaar het goedkoopst?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

De door mij geraadpleegde bron geeft alleen elektrische en gasheaters te zien. (http://www.terrasheater.nl/schwank)

Gasheaters op aardgas kosten tussen de 0,33 en 0,64 per uur aan brandstofkosten (te kiezen heater is afhankelijk van het te verwarmen oppervlak.). (Oppervlak variërend van 7,5 tot 13,5 m2). Een propaan heater kost dan resp. tussen de 0,66 en 1,23; het dubbele van aardgas dus.

Elektrische hangt uiteraard ook af van oppervlak e.d.
"Hoeveel terrasstralers heb ik nodig?
Uiteraard is elke situatie uniek en is dit is nooit helemaal exact aan te geven maar er zijn wel algemene vuistregels.
(...)

Gesloten ruimte (serre) 175 W per M2
Een absoluut beschut terras 250 W per M2
Een normaal beschut terras 300 W per M2
Een matig winderig terras 350W per M2

In de praktijk wordt dit ongeveer:
Een zitje van 2-3 personen 1 straler van 1400-1500 W
Een plaats of tafel voor 4 personen 1 straler van 2000 W
Een plaats of tafel voor 4-6 personen 2 stralers van 1400-1500 W of 2 van 2000 W

Hoeveel verbruikt een terrasverwarmer en wat kost dit?
Wij gaan bij deze berekening uit van de Kilowatt uur (kWh) prijs van Nuon Continu tarief voor particulieren zoals die in januari 2011 op hun website vermeld staat. 1 kWh bij Essent kost € 0,2173 cent. Wanneer u een terrasverwarming heeft van 2000 Watt dan staat dit gelijk aan 2 kilowatt. Stel dat u de terrasheater een uur aanzet verbruikt u dus 2 kilowatt in een uur.

De kosten zullen dan zijn: 2 (kilowatt) X 0,2173 (kosten per kWh) = 0,43 euro per uur (energie prijzen kunnen per regio verschillen)."

Zo rekenend, zou ik zeggen dat de aardgasheater het goedkoopst is, gevolgd door de elektrische, gevolgd door de propaanheater. (Houtblokken buiten beschouwing gelaten).
Immers: beschut terras = 300 W per m2. Voor vergelijking met het oppervlak bij 'gas' vermenigvuldigen we dat met 7,5. 7,5 * 300 = 2250 Watt. 2250 kW * 0,2173 (kWh) = ong. euro 0,49. Aardgasheater was euro 0,33.
Computoon