Het geld dat je moet betalen aan een toiletjuffrouw, is dat voor haarzelf? En is dat dan loon of fooi?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Deze vraag kan op 2 manieren worden beantwoordt,met JA en met NEE. JA : het is fooi,als de dame/heer in loondienst is bij het bedrijf,waar gebruik gemaakt kan worden van het toilet,waar fooi wordt gegeven. NEE: het is geen fooi,als de dame/heer zegt- als men het vraagt- dat er pachtgeld voor is afgedragen. Voorbeeld : een kennis doet dit ook en vertelde mij,dat zij 45 Euro p/dag/moest afdragen ( o.a. bij diverse tankstations) Zij is aanwezig van 07.30 uur tot plusminus 20.45 uur. Stel dat er gemiddeld 50 eurocent wordt gegeven per gebruikmaker van het toilet...Zij zal dan toch écht haar "stinkende "best moeten doen om dat pachtgeld er uit te halen. Bij twijfel dus altijd gewoon vragen,wat de situatie is ..desnoods nog navragen bij andere personeelsleden van het bedrijf.

Dit is loon en geld voor zaken als onderhoud, schoonmaak van toiletten

Ha, die Congoleo; In een normale situatie wordt de toiletjuffrouw door de eigenaar van het toilet of door een schoonmaakbedrijf betaald en zijn de munten op het schoteltje dus een fooi en puur voor haarzelf bestemd.

Het geld dat jij aan de toiletjuffrouw betaalt is allemaal extra op haar gewone inkomsten. De toiletjuffrouw is in loondienst van het bedrijf en ontvangt net als ieder ander een salaris met loonstrookje. Ik vind het dan ook onzinnig om een toiletjuffrouw te betalen omdat ze de toiletten schoonhoudt, het is immers haar baan!

De toiletvrouw kan de wc ook pachten van bijvoorbeeld een warenhuis, de munten zijn dan haar loon

Ik ging laatst naar het toilet bij een Hema en dat vrouwtje vertelde me dat ze het toilet 'huurde' en dat de inkomsten dus voor haarzelf zijn.

Zoals ook uit andere antwoorden blijkt, zijn er verschillende situaties. Wanneer het haar inkomsten zijn , staat vaak ook het tarief vermeld. In zijn algemeniteit zou ik zeggen , weest gul! Het is (ook in loondienst maar zeker in een pachtsituatie ) geen leuk werk, de spullen waarmee schoongemaakt moet worden zijn niet goedkoop en doorgaans slecht voor de huid. We willen allemaal immers gewaardeerd worden voor ons werk. Zeker als het pacht betreft en de eerste 45 Euro afgedragen moet worden (wat ik zelf schandalig vind) Is die halve Euro echt niet te veel. Met de belasting over haar loon meegerekend zou ze in de pachtconstructie dan tegen de 400 betalende klanten moeten hebben om een "normaal loon" ( gerekend in 8 werkuren) netto over te houden. Als er zoveel mensen de pot op moeten is er heel wat schoon te maken. Vanuit het principe "behandel een ander zoals je zelf behandeld had willen worden" is die halve Euro niet veel. Tel daarbij niet betalende klanten (vaak kinderen) en je snapt wel dat de toiletmevrouw (ik heb nog nooit een toiletmeneer gezien) in afhankelijkheid leeft. De pachtconstructie zou dan ook verboden moeten worden en de medewerker als vast personeel op een loonlijst. Ook dan mag er best wat geld in het schoteltje. Mensen die geen geld hebben MOETEN gratis kunnen. Kortom niet zeikerig doen en netjes een fatsoenlijke bijdrage leveren. Een brandschone pot is mij dat zeker waard, zij helpt actief mee besmettingsgevaar te reduceren. Dan is het voor iedereen een last en een risico minder.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100