Het geld dat je moet betalen aan een toiletjuffrouw, is dat voor haarzelf? En is dat dan loon of fooi?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Deze vraag kan op 2 manieren worden beantwoordt,met JA en met NEE.

JA : het is fooi,als de dame/heer in loondienst is bij het bedrijf,waar gebruik gemaakt kan worden van het toilet,waar fooi wordt gegeven.
NEE: het is geen fooi,als de dame/heer zegt- als men het vraagt- dat er pachtgeld voor is afgedragen. Voorbeeld : een kennis doet dit ook en vertelde mij,dat zij 45 Euro p/dag/moest afdragen ( o.a. bij diverse tankstations) Zij is aanwezig van 07.30 uur tot plusminus 20.45 uur.
Stel dat er gemiddeld 50 eurocent wordt gegeven per gebruikmaker van het toilet...Zij zal dan toch écht haar "stinkende "best moeten doen om dat pachtgeld er uit te halen. Bij twijfel dus altijd gewoon vragen,wat de situatie is ..desnoods nog navragen bij andere personeelsleden van het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dit is loon en geld voor zaken als onderhoud, schoonmaak van toiletten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Congoleo;

In een normale situatie wordt de toiletjuffrouw door de eigenaar van het toilet of door een schoonmaakbedrijf betaald en zijn de munten op het schoteltje dus een fooi en puur voor haarzelf bestemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geld dat jij aan de toiletjuffrouw betaalt is allemaal extra op haar gewone inkomsten. De toiletjuffrouw is in loondienst van het bedrijf en ontvangt net als ieder ander een salaris met loonstrookje.
Ik vind het dan ook onzinnig om een toiletjuffrouw te betalen omdat ze de toiletten schoonhoudt, het is immers haar baan!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
J adat slaat nergens op nee. Ik moest ook zo nodig naar de wc bij de mc don en ik had geen geld bij me. Nou ik kwam er niet in hoor! Ik kon wel janken. Echt zo triest..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch zul je echt moeten betalen als er bij de ingang een bedrag staat. Door gebruik te maken van het toilet terwijl je weet dat er bijvoorbeeld 30 cent wordt gevraagd, ga je een stilzwijgende overeenkomst aan om dat bedrag te betalen. En trouwens: het salaris van de toiletjuffrouw is er natuurlijk wel op gebaséérd dat er ook nog inkomsten via toiletbezoekers zullen zijn!
Steenuiltje
13 jaar geleden
Suzy, jij zult bedoelen dat het salaris van een toiletjuffrouw niet veel zal inhouden, maar dat is inherent aan het werk dat ze doet. Iedere sukkel kan namelijk het toilet schoonhouden, immers wij doen dat thuis ook.
Ooit vernam ik van iemand die een toiletjuffrouw kende bij de Mac dat die gewoon salaris had en dik verdiende op alle extra's die ze van de toiletbezoekers ontving. Van haar begreep ik dat die 25 cent niet expliciet verplicht is, maar mensen er gewoon intuinen omdat er zo'n kaartje bij het toilet hangt.
Ik betaal pas als ik naar het toilet ben geweest. Ik heb immers ook niet eerder gebruik gemaakt van het toilet. Als ik het toilet niet schoon vind dan is het mij geen geld waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan had die toiletjuffrouw het zelf niet goed begrepen. Dat kaartje met de prijs is volgens de wet een aanbieding. Het gebruik maken van het toilet is aanvaarding van die aanbieding. In juridische zin ontstaat er daarmee een rechtsgeldige overeenkomst. Achteraf betalen is prima, en als het toilet niet zo schoon is dat het jou de prijs waard is, is dat ook prima. Het staat je dan vrij het toilet zonder betalen te verlaten. Maar alleen als je dan ook géén gebruik van dat toilet maakt! Doe je dat wel, dan verbind je je zelf aan het betalen van de prijs. Overigens vind ik het niet kunnen hoe laatdunkend jij je uitlaat over toiletjuffrouwen. Iedere sukkel kan misschien wel een toilet schoonmaken, maar ga er maar eens aanstaan om toiletten schoon te maken waar honderden mensen per dag gebruik van maken in plaats van alleen de paar mensen van je eigen gezin. En dan ook nog mensen die het regelmatig niet zo nauw nemen met de hygiène, omdat het immers niet hun eigen wc is. Wát een hondenbaan. Wat waardering die verdergaat dan minimumloon 'omdat iedere sukkel het kan' lijkt mij wel op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag je toon wel wat matigen ten aanzien van het vuile werk dat anderen opknappen, Steenuiltje. Laat onverlet dat ik het echter volledig met je eens ben om nog eens geld in het schoteltje te leggen. Daar pas ik dus ook voor. Het hele fooiensysteem is belachelijk. Ik ben daar principieel tegen. Heb zelf als student ook taxi gereden en weigerde als mensen fooi wilde betalen. Het voelde voor mij alsof ik, hoe zal ik het zeggen, omkoopbaar zou zijn. Alsof ik braaf ga zitten als ik geld krijg. Mijn beloning was als iemand oprecht zei dat 'ie zich veilig, prettig, bij mij in de auto voelde. Een vriend van mij geeft op een terrasje altijd fooi, zelfs als hij de service slecht vond. Ik begrijp dat dus nooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
....Aan de fervent fooiengevers vraag ik dus ook altijd of ze ook fooi geven aan de kapster. Of die medewerkster in de kledingzaak die jou alle aandacht geeft. De buschauffeur dan? Postbode misschien? Je ziet ze dan altijd zoeken naar woorden, want ze kunnen hun gedrag zelf ook niet duiden. Het is bij veel mensen namelijk een automatisme. Ze denken niet na over hun gedrag.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Laatdunkend vind ik wel een verkeerde woordkeuze. Ik ben blij met de toiletjuffrouw als ik nodig naar het toilet moet.
Wat ik aangeef is dat het absoluut geen moeilijk werk is, ook al komen er honderden mensen in je toilet. Je kunt toiletten schoonmaken, kantoren schoonmaken, wegen schoonmaken en weet ik wat schoonmaken. Als je dit als een hondenbaan ervaart zou ik rap een andere baan gaan zoeken. Er is werk genoeg in Nederland, ook voor lager geschoolde mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom ben ík dan ook geen toiletjuffrouw. En heb ik alle waardering voor de mensen die dat wel zijn. En óók voor ongeschoold werk geldt dat waardering uitgedrukt mag worden in inkomen.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Oh ik heb zéker waardering voor toiletjuffrouwen en meer van dergelijke aanverwante beroepen. Vaak wordt je salaris ook gemeten aan je genoten opleiding. Dat laatste is niet van toepassing bij de toiletjuffrouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit in niet de toiletreinigingsbranche, maar ik heb meermaals onderweg gehoord dat toiletten soms gepacht worden bij b.v. tankstations. En dat de halve euro die een potje gebruiken dan kost in dat geval geen fooi is! In Duitsland bij de Sanifair keten (degene die wel eens in Duitsland reizen kennen die met toegangspoortjes afgebakende keurige toiletruimtes wel) is je € 0,50 een voorinvestering op je consumptie in het tankstation winkeltje of wegrestaurant. Zo zou dat in Nederland ook geregeld moeten zijn! Dat McToilet poen vraagt voor de wc is mij nieuw, dat was altijd overal juist gratis en was een groot pluspunt. Maar ja, ik kom niet vaak om die voedingswaarde-arme rommel van ze te eten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens MeyerBas! In Duitsland kun je ook gewoon in de meeste winkels de toilet gratis gebruiken. Het systeem dat jij aanhaalt ken ik ook. Lijkt me een prima alternatief.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Het systeem wat hierboven staat beschreven kwam ik onlangs tegen bij een Hema filiaal. Voor 50 eurocent kon ik gebruik maken van het toilet. Ik moest geld in een apparaat werpen en kreeg een bonnetje waarmee ik door een poortje kon lopen. Vervolgens had ik toegang tot het toilet. Het bonnetje van 50 eurocent had een geldigheid van twee weken en kon ik besteden in de koffiecorner. Slim bedacht.
De toiletvrouw kan de wc ook pachten van bijvoorbeeld een warenhuis, de munten zijn dan haar loon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ging laatst naar het toilet bij een Hema en dat vrouwtje vertelde me dat ze het toilet 'huurde' en dat de inkomsten dus voor haarzelf zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ook uit andere antwoorden blijkt, zijn er verschillende situaties.
Wanneer het haar inkomsten zijn , staat vaak ook het tarief vermeld.

In zijn algemeniteit zou ik zeggen , weest gul!
Het is (ook in loondienst maar zeker in een pachtsituatie )
geen leuk werk, de spullen waarmee schoongemaakt moet worden zijn niet goedkoop en doorgaans slecht voor de huid.

We willen allemaal immers gewaardeerd worden voor ons werk.
Zeker als het pacht betreft en de eerste 45 Euro afgedragen moet worden (wat ik zelf schandalig vind)
Is die halve Euro echt niet te veel.
Met de belasting over haar loon meegerekend zou ze in de pachtconstructie dan tegen de 400 betalende klanten moeten hebben om een
"normaal loon" ( gerekend in 8 werkuren) netto over te houden.
Als er zoveel mensen de pot op moeten is er heel wat schoon te maken.

Vanuit het principe "behandel een ander zoals je zelf behandeld had willen worden"
is die halve Euro niet veel.
Tel daarbij niet betalende klanten (vaak kinderen) en je snapt wel dat de toiletmevrouw (ik heb nog nooit een toiletmeneer gezien) in afhankelijkheid leeft.
De pachtconstructie zou dan ook verboden moeten worden en de medewerker als vast personeel op een loonlijst.
Ook dan mag er best wat geld in het schoteltje.

Mensen die geen geld hebben MOETEN gratis kunnen.
Kortom niet zeikerig doen en netjes een fatsoenlijke bijdrage leveren.
Een brandschone pot is mij dat zeker waard, zij helpt actief mee besmettingsgevaar te reduceren.
Dan is het voor iedereen een last en een risico minder.