wat zeg je tijdens een sollicitatiegesprek, als men vraagt naar de reden waarom ik al zolang thuis zit? het gaat over persoonlijke pijnlijke situatie

en heb daar lang therapieen voor moeten volgen, het heeft me jaren gekost deze gebeurtenis een plaatsje te kunnen geven,maar heb er nog veel angsten enz.. door. ik wil niet tijdens een sollicitatiegesprek heel mijn verleden uit de doeken moeten doen, maar kan ook wel begrijpen, waarom ze het één en t ander willen weten..
maar wil niet mijn eigen ruiten ingooien door teveel te zeggen, of te weinig, of te liegen, heeft er hier iemand goede tips of advies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Succes en respect!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Insgelijks!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh ze zijn me voor....:) wil tóch even zeggen dat ik het klasse vind dat je zo je best doet om er weer helemaal bovenop te komen en zo aan je weg aan het timmeren bent.
écht een hele dikke pluim voor je doorzettingsvermogen! ik hoop dat met je goede instelling en hulp je angsten ook naar de achtergrond zullen verdwijnen.
aan je inzet zal het niet liggen :O) heel veel succes geluk en sterkte bij alles wat je ondernemen gaat!!

Het beste antwoord

Schrijf voor jezelf eens op wat voor antwoord je hier kunt geven. Houd het kort, lieg niet, overdrijf niet. Maar je hoeft ook niet alles te benoemen.
Leg het weg, kijk er later weer opnieuw naar. Misschien kan het nog korter en bondiger, misschien kun je iets in de tekst veranderen waardoor het overtuigender klinkt.
Je kunt de nadruk leggen op minder belangrijke redenen (die moeten wel echt zijn en niet gelogen), waardoor de aandacht van de hoofdreden af wordt geleid.

Bijvoorbeeld: je zat overspannen thuis. Na verloop van tijd is een familielid hulpbehoevend geworden.
Als je bij de sollicitatie helemaal niks kwijt wilt over jouw eigen probleem, kun je zeggen: "Mijn familielid had dringend zorg nodig en wij kozen er voor om hem/haar zo lang mogelijk zelf te verzorgen. Ik heb dat een aantal jaren gedaan, maar nu is dat niet meer nodig. Daarom wil ik nu weer aan het werk." Met deze woorden lieg je niet en hoef je ook niet te zeggen wat er nog meer aan de hand was.

Ga door tot je tevreden bent (kan soms dagen duren). Dat antwoord prent je in je hoofd. Als je het antwoord met overtuiging geeft, worden er verder waarschijnlijk geen vragen gesteld.
Afhankelijk van hoe jij je antwoord maakt, kun je zelfs positieve punten eruit halen. In mijn voorbeeld heb je ervaring opgedaan in ziekenzorg, huishoudelijke zorg enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Goed antwoord zeg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb hier zeer veel goede en bruikbare ,nuttige antwoorden gehoord, maar deze reactie vond ik het waardevolste,bedankt!!

Andere antwoorden (12)

Gewoon vertellen, het is waarschijnlijk erger als je er geheimzinnig over doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het globaal kunnen vertellen. Je kan dus vertellen dat je het in het verleden erg zwaar hebt gehad, dat je erg met dingen hebt geworsteld. Wel is het heel belangrijk om te vertellen dat het nu wél goed met je gaat en dat je het een plaatsje hebt kunnen geven. En dat is waar het nu om gaat, hoe je je nu voelt! Vertel dat je klaar bent om een nieuwe start te maken en weer graag aan het werk wilt. Mijn advies is om er een positieve draai aan te geven, het gaat om het heden! Heel veel succes! Geloof in jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel goed antwoord, Milady - + je zou er nog bij kunnen zeggen, dat je door deze ervaringen geleerd hebt, hoe je bij evt. moeilijkheden in de toekomst hier het beste mee om kunt gaan, dus dat dit een waardevolle periode is geweest voor de rest van je leven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie aanvulling. Veel mensen die een moeilijke tijd/ervaring achter de rug hebben komen er vaak sterker weer uit en het kan dus ook zeker een pluspunt zijn. En waarschijnlijk geldt dat ook voor Lotje2. Want als je na een heel moeilijke periode de stap kunt maken om weer te gaan solliciteren, dan zegt dat wel iets. En ziet een werkgever dat helemaal niet zo, dan is het wellicht ook niet de geschikte werknemer.
Je kunt dat niet verstoppen de waarheid kan je beter vertellen dan een verhaal wat niet echt is.
ronron1212
13 jaar geleden
Het is inderdaad niet slim om het niet te melden of er over te liegen. Want als ze er dan in je proeftijd achter komen kan het gevolg zijn dat je na die tijd er niet mag blijven. Als ik jou was zou ik melden dat ik een tijd thuis heb gezeten vanwege psychische problemen, maar dat die door therapie dragelijk zijn gemaakt en dat ik daarom prima kan functioneren.
Amadea
13 jaar geleden
vertel gewoon dat er een familiare gebeurtenis is gebeurd, en je veel tijd hebt nodig gehad om dit te kunnen verwerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Ik heb even tijd voor mezelf genomen". Willen ze dan nog meer weten, dan kun je zeggen dat je cursussen (grenzen stellen, assertiviteit e.d. afhankelijk van je therapieën) hebt gevolgd om meer in balans te komen. Neem dan het gesprek in eigen hand door te zeggen dat je nu toe bent aan een baan, dat deze baan je erg aanspreekt en geef je motivatie waarom je gesolliciteerd hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens het sollicitatiegesprek gaat het vooral om je motivatie. Zorg dat die de belangrijkste focus is en dat de eerste indruk die het bedrijf van je krijgt de juiste is.
Daarmee helt de balans, ook als ter sprake komt waarom je in therapie bent geweest, al zoveel mogelijk naar de positieve kant.
Wees eerlijk, want als je eerlijkheid en oprechtheid uitstraalt werkt dat ook weer in je voordeel. Maar je kunt zonder te liegen ook de periode dat je noodgedwongen werkloos was iets meer in het positieve trekken, daar is niets mis mee. Je had deze periode nodig voor therapie, om te helen dus en te komen tot de persoon die je nu op dit moment bent.
En je kunt ook noemen dat je niet stilgezeten hebt maar o.a. met regelmaat je kennis hebt bijgehouden (dat kun je zelf het beste invullen). Maar daar eens een lijstje van.

Er zijn veel tips te vinden hoe een sollicitatiegesprek in te gaan. Pluk er de goede uit voor je, schrijf eventueel als dat goed voor je werkt het een en ander puntsgewijs op, maar hou het gesprek wel 'organisch'. En het is helemaal niet erg als je een spiekbriefje naast je sollicitatiebrief en je CV houdt tijdens het gesprek, als geheugensteuntje.

Tip: probeer zoveel mogelijk over het bedrijf waar je wilt gaan werken te weten te komen, zodat je altijd stof hebt om het gesprek gaande te houden. Schrijf dit ook op je briefje.

Veel succes alvast met je nieuwe baan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pluz eejn
Vertel dat je een moeilijke tijd hebt gehad, er voor gekozen hebt om eerst tijd in jezelf te investeren en dat je er nu veel syerker uit bent gekomen. Je hebt veel van die periode geleerd, het heeft je geholpen om...., je kunt nu beter...., en je staat veel sterker in je schoenen want...., en je bent nu 100% klaar om weer met volle kracht en toewijding deel te nemen aan het arbeidsproces.
Overigens, een beetje minder nag ook, hoor. Kies wat voor jou relevant is en wat je echt naar waarheid kunt onderbouwen.
Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeg dat je even een ander manier van leven wilde uitproberen,
vrijwilligerswerk of cursussen wilde uitproberen, de verdieping op wilde zoeken..
Vooral niet zeggen dat je een moeilijke tijd hebt meegemaakt,
sommige werkgevers hebben slechte ervaringen met mensen die voor lange tijd in de ziektewet verdwijnen. Vooral omdat ze slecht grenzen kunnen stellen.

En ik vind dat het een ander niks aan gaat wat er in je persoonlijke leven is gebeurd.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas hebben werkgevers soms weinig begrip voor een
psychologisch belastend verleden.
Je kunt dan volstaan te vertellen dat je aan jezelf hebt gewerkt om goed te kunnen functioneren.
Je vertelt dan de waarheid.
Je kunt wel elementen als rouwverwerking of andere sociaal geaccepteerde belastende evenementen noemen die gespeeld hebben.
Daar hebben werkgevers minder angst voor dan iemand in huis te halen die (nog) labiel zou kunnen zijn.
Overigens raken veel jonge mensen wel eens flink de kluts kwijt, dit manifesteert zich veel bij jonge ouders als de tweede op komst is.
Doordat je aan jezelf gewerkt hebt is die kans kleiner.
Een mens is geen machine.
Weest eerlijk maar niet te open.
Op een sollicitatie mogen geen vragen over 9geestelijke ) gezondheid gesteld worden.
Laat je dan ook niet onnodig in die val lokken.
Laat dus vooral je sterke kanten naar voren komen.
dat je jaren met succes gewerkt hebt aan jezelf om een gezonde en stabiele persoon te worden , verraad inzicht en doorzettingsvermogen. DAAR zijn wergevers wel blij mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste advies wat ik je kan geven is het volgende.
Gewoon eerlijk maar kort en bondig zijn.
Probeer alleen relevante feiten in je korte verhaal te vermelden en bedenk dat je er niet over hoeft uit te weiden.
Maar door het feit dat je eerlijk, kort en bondig bent tegenover de interviewer zal je pluspunten scoren.

Succes, met solliciteren!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vertel dat er door toedoen van anderen iets is voorgevallen wat tijd nodig heeft gehad om dit verwerken met professionele hulp. je hebt er keihard voor geknokt zodat je weer volop in het leven staat en klaar bent voor een nieuwe start waar ook een reguliere baan bij hoort.
als ze verder vragen naar het hoe en wat geef dan aan dat de gebeurtenis zelf niet relevant is.

zo kom je niet 'labiel' over maar het benadrukt je doorzettingsvermogen naar mijn idee.

ik vind het in ieder geval pure klasse dat je de draad weer hebt opgepakt!!!

veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Le plus est de moi..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ach nee toch...!zonnesteekje opgelopen Bas? ie proat nogal vrémd :OP maar bedankt voor het plusje :)