Mag je een werkgever vragen om dubbele pensioenpremie af te dragen?

Stel je hebt een pensioengat en die wil je z.s.m. aanvullen. Mag je werkgever dan op jouw verzoek dubbele premie afdragen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ook ik heb me onlangs in deze materie verdiept.
Een werkgever zal niet bijstorten, ze zullen dan zelf ook extra kosten krijgen.
Het enige dat je kunt doen is zelf bijsparen om je pensioengat aan te vullen.

Ik heb het net afgelopen maand bij de lokale Rabobank geregeld en het is dan inderdaad aftrekbaar van de belasting als je kunt aantonen dat je een pensioengat hebt.
Als je het nog wilt aftrekken voor 2010, dan moet je zorgen dat je voor 1 april (geen grapje) een pensioen bijspaarrekening opent en hier een storting voor vorig jaar voor doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zelfde iets kun je bewerkstelligen door zelf bij te sparen op een "toekomstsparen" rekening. Dat is dan een rekening waar je niets af kunt halen voordat je met pensioen gaat.
Je meldt dit bij de belastingdienst en je kunt het daar weer vanaf trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft het bedrag per jaar niet vol te storten. Je hebt een maximumbedrag, geen minimumbedrag.
paulus811
13 jaar geleden
Wat ik lastig vind mbt bijsparen is dat je een eventueel pensioengat obv de gegevens van het huidige jaar berekent, maar vervolgens gaat bijsparen met een premie die zo'n 20 jaar hetzelfde blijft. In mijn beleving kan het pensioengat variëren omdat het loon per jaar verschilt. Maar wellicht zie ik het totaal verkeerd.

Andere antwoorden (4)

Ik denk het niet, je kunt beter bij een nadere maatschappij zelf een aanvullend pensioen gaan opbouwen. Bij de werkgever zit vaak een groot pensioenfonds achter dat deze constructie niet kent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan niet. Je zult zelf een polis moeten sluiten voor het gat dat je hebt opgelopen. Ik weet niet hoe oud je bent maar de kosten zijn hoog
ronron1212
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Ook al zou het gekund hebben via de werkgever dan zijn de kosten nog hoog werknemers en werkgevers deel
Jouw huidige werkgever draagt/betaalt ook bij aan de opbouw van jouw pensioen. Als je de afdracht wil verhogen zal hij daarmee ook meer kosten krijgen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vragen mag je alles, maar de pensioenregels zijn voor alle werknemers gelijk (uitzonderingen obv leeftijd daargelaten) en zijn opgenomen in de arbeidsvoorwaarden en het pensioenreglement. Helaas zijn werkgevers vrijwel nooit geneigd om individuele Loenie regels te hanteren.

Bij mijn werkgever had de mogelijkheid om tot 10% van het loon (minus de pensioenfranchise) in de pensioenpot te stoppen. Dat was het fiscaal toegestane maximum. Een afdracht van 5,25% was verplicht, dus binnen de marge van 4,75 kon je zelf bijstorten.

Ik schrijf in de verleden tijd omdat die voorwaarden zijn vervallen vanwege de extra administratie van zowel de pensioenen als ook de salarisadministratie die de pensioenpremies op het salaris moet inhouden.

Kortom, het hangt van de werkgever af of het kan en dan alleen nog maar binnen de fiscale grenzen.

Zelf bijsparen kan natuurlijk altijd, maar de premie is dan alleen aftrekbaar als je een aantoonbaar pensioengat hebt. Er zijn vele sites waar je dat kunt berekenen. Mocht je dat overwegen, dan kan ik de de Onderlinge 's Gravenhage van harte aanbevelen (nee werk ik niet, maar ik heb me zelf onlangs in deze materie verdiept)
paulus811