Het zelfde percentage als van je loon
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op je loon geld een loonheffing, op vakantie uitkering
niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loonheffing moet zijn, loonheffingskorting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minnetjes, daar doe ik niet aan.
ronron1212
13 jaar geleden
Je betaald over je vakantiegeld ook gewoon belasting niet meer en niet minder. Loonheffingskorting ?? weet niet wat je bedoeld
Maar vakantiegeld wordt echt niet netto uitbetaald eerst brutto dan netto kijk op je loonstrook
Van je reguliere loon gaat voordat er loonbelasting afgaat een bepaald bedrag belastingvrij uitgekeerd, dit bedrag is afhankelijk van verschillende factoren. Dan wordt er loonbelasting ingehouden. Van het vakantiegeld wordt het hele bedrag belast. Op je salarisstrook staat vaak vermeld "bijzonder tarief" Dit percentage is de inhouding van o.a. het vakantiegeld. Is meestal rond de 45%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist pluseen
Voor inhouding loonheffing op vakantiegeld en andere eenmalige uitkeringen geldt niet de periodieke (maand-, week-, 4weken-) tabel maar de tabel bijzondere beloningen. (die alleen voor loonheffing en niet voor inkomstenbelasting geldt).
Het loonheffings% in de tabel bijz. beloningen hangt af van de hoogte van het totale jaarloon.

Dus er is niet EEN voor iedereen geldend percentage voor inhouding loonheffing op vakantiegeld.

Bij wie een lager jaarloon heeft wordt minder ingehouden, bij een hoger jaarloon wordt meer ingehouden.
Omdat dat jaarloon (2011) nog niet bekend is moet er in principe worden gekeken naar het jaarloon vorig jaar (2010).
Het komt er op neer dat er evenveel belasting wordt ingehouden op je vakantiegeld als wanneer het vakantiegeld over 12 maanden verdeeld bij je salaris zou worden uitgekeerd.
Er is geen bepaald deel van je loon belastingvrij.
Wel zijn er belastingkortingen (bijv. algemene heffingskorting en arbeidskorting) die op de berekende belasting in mindering komen. Dat is in de loonheffingstabellen verwerkt.
Als je de maandlonen en vakantiegeld en de bijbehorende inhoudingen optelt en vergelijkt met de inomstenbelastingschijventarief kom je normaal gesproken op op hetzelfde bedrag uit, dus niet te weinig en niet te veel.
NB Als er op het vakantiegeld evenveel zou worden ingehouden als op het maandloon dan zou iedereen daarvoor een aangifte en aanslag krijgen voor bij te betalen inkomstenbelasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- duim; gebrek aan woorden?