Wat is jou tip om geld te besparen?

Toegevoegd na 38 seconden:
En daarmee bedoel ik op de dagelijkse uitgaven aan kleding/ voedsel en dergelijke

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Weet exact wat je financieel hebt (erg belangrijk).
Wat heb je als basis nodig (grijs gebied!).
Wat zou je willen hebben.
Welke verplichtingen zou je objectief kunnen missen.

Tip:
Betaal eerst de vaste lasten!
Vraag hulp bij de gemeente er is regelmatig een manier om extra geld te ontvangen.
Kook voor twee of drie personen, dat scheelt echt.
Drink thuis of neem drinken van huis mee. Een terrasje pakken is leuk maar kost klauwen met geld.

Stop of probeer te minderen met roken.
Stop eventueel met een duur sport abonnement - Pak de fiets en loop regelmatig.
Koop tijdens de uitverkoop, dan maar iets minder modieus.

Bepaal VOORAF je artikelen en budget voordat je gaat winkelen.

Krediet is er niet voor de klant maar voor de bank!
Op=op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Voor jezelf na gaan wat je echt nodig heb in een maand.En met jezelf afspreken hoeveel je mag uitgeven hieraan. En het geld wat je hiermee bespaart opsparen en er iets leuks mee gaan doen. Of iets groots kopen zoals een wasmachine :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huismerken/aanbiedingen kopen. Als er een voordelige aanbieding is van bijvoorbeeld vlees: veel tegelijk kopen en in porties invriezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede tip.
Boodschappen doen bij de Aldi en de Lidl, en vaker de fiets pakken ipv de auto! (ik doe het beide niet)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet met veel honger naar de supermarkt gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BIJHOUDEN waar je je geld aan uitgeeft. Na twee weken er eens echt goed voor gaan zitten om een optelling te maken. Dat geeft een hoop inzicht.

Houd ook bij hoeveel je weggooit. Zorg dat dat nooit meer nodig is.

Kijk of je al je abonnementen nog wel nodig hebt. Verander van energieleverancier. Neem een ander telefoonabonnement - dat geldt zowel voor je mobiel als voor je vaste lijn. Kijk of je met een ander Internetabonnement toekunt. Die kosten komen elke maand terug.

Ga je verzekeringen eens langs. Zijn ze allemaal nodig? Kan de dekking minder? Hoe vaak heb je bijvoorbeeld je glasverzekering nodig gehad, en hoeveel had je bespaard als je die de afgelopen jaren niet zou hebben gehad? Dan had je nu vast al meer dan genoeg gespaard om af en toe een gebroken ruit zelf te bekostigen.

Rijd zuinig. Da's heel makkelijk, als je er eenmaal aan bent gewend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak iedere dag een lijst van dingen, die ik "nodig" meen te hebben. Daarna ga ik globaal uitrekenen wat het gaat kosten.
Volgende stap is dan prioriteiten stellen, dus wegstrepen. Eerst goed in de kasten kijken, wat je al eigenlijk heb. En uiteraard op aanbiedingen letten. Scheelt een hoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me bij alles af: is dit "need to have" of "nice to have" - als het leuk zou zijn, gaat het terug in het rek , alleen wat ik echt nodig heb gaat mee. Als er iets in de 35%-kortingsbak zit wat ik altijd nodig heb, bijv haarlak of waxientjes, sla ik groot toe.
En een bakkie drink ik wel thuis op m'n balkon, niet zoals vroeger op een terrasje.
Alleen als ik bij Scapino of Schoenenreus spotgoedkope schoenen zie, koop ik die op voorraad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd nodig ?? Haarlak en waxinelichtjes ?? Bij de haarlak kan ik me eventueel nog iets voorstellen als je kapsel dat vereist, maar waxinelichtjes kun je toch moeilijk een eerste levensbehoefte noemen ? Als ik groot insla is dat voor toiletpapier of waspoeder ofzo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja, Marleen, ieder mens heeft natuurlijk zijn prioriteiten....
Voor mij is 's avonds een kaarsje bij de foto van mijn moeder en bij mijn Buddah nu eenmaal erg belangrijk.
Waspoeder is voor mij als soloïst veel minder belangrijk om op voorraad te hebben...
bovendien was de vraag hoe je geld bespaart, er wordt niet over eerste levensbehoefte gepraat, dat heb jij misschien zo geïnterpreteerd.
Groente en fruit bij de Turkse winkels en op de markt kopen.
Vlees van de wekelijkse reclames van bv Plus, C1000 en AH.
Kleren op de markt kopen, of bij Wibra en Zeeman.
Kleine huishoudelijke voorwerpen bij Euroland, Xenos, Bazar, de Wibra of op de markt kopen.
Schoenen bij Schoenenreus of van die outletwinkels.
Verder de reclamefolders goed nakijken en in de opruiming grotere huishoudelijke apparaten aanschaffen.
En dan zijn er ook nog de tweedehandswinkels.
14 jaar geleden
- Bijhouden wat je uitgeeft en per maand vergelijken.
- Boodschappenlijstje maken en alleen kopen wat daar op staat.
- Water drinken ipv frisdrank
- Geen kant-en-klare maaltijden, maar zelf koken
- Af en toe je kledingkast opruimen zodat je ziet wat je allemaal hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een soort van 'luxe' probleem dan:

Ga terug naar de kern van je werkelijke behoeften.
Koop alleen wat echt noodzakelijk is.
Bedenk dat toen je jong was, je geluk niet afhing van dure spullen maar van liefde van je ouders, geborgenheid etc.

Als je al echt al alleen de noodzakelijke spullen koopt en minder de luxe en je komt nog geld te kort dan zijn er een aantal opties:
1. De voedselbank
2. Extra bijbaantje
3. Tweede hands kleding via de ruilbeurs/kringloopwinkel

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- GOOI NOOIT ETEN WEG
- NOOIT MET HONGER NAAR DE SUPERMARKT
- NIET TE VAAK UIT ETEN

- LET OP JE BELMINUTEN (als je er overheen belt wordt het echt duur)

- keen geen kleding die je niet direct nodig hebt
- ga eens naar een tweedehands winkel! ( hebben ze vaak erg mooie spullen)

succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop geen vriezer met een aantal lades. Je gaat dan wekelijks aanbiedingen inslaan. Sinds ik die niet meer heb koop ik veel bewuster. Doe per dag boodschappen wat je echt nodig hebt. Daardoor gooi je minder weg en koop je wat je die dag eet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is maar één gouden regel : koop niet wat je denkt dat je nodig hebt, maar alleen dat waar je niet buiten kunt. Het geld vliegt je portemonnee in. Of minder snel uit in elk geval. En geef niet meer uit dan er binnenkomt ; dat schijnt tegenwoordig ook een hele kunst te zijn.

Kleine tips :
- Koop merkloze produkten, liefst van een budgetmerk. De kwaliteit zal je meevallen, en is vrijwel altijd waar voor zijn geld.
- Koop niet meer dan je nodig hebt, waarna je het uiteindelijk (bedorven) weer moet weggooien.
- Koop drinken in grote verpakkingen in plaats van kleine losse pakjes of blikjes. Er mankeert niks aan een beker.
- Bereid je eigen maaltijden en koop ze niet voorgewassen, gesneden en gegaard want daarvoor betaal je een veelvoud

Zo kan ik nog wel een paar honderd open deuren intrappen natuurlijk, maar je zult zelf moeten bepalen waar je prioriteiten liggen en wat je echt belangrijk vind. Als dar dingen echt scheefgaan met je budget, zul je je toch een keer achter de oren moeten krabben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Consuminderen !
Kleding afdragen, vlekken en scheuren zijn ook mode ;)
Als je toch nieuw nodig hebt, in uitverkoop aanschaffen en geen merkkleding.
Geen nieuwe maar zuinige 2e hands auto kopen waar je minimaal 5 jaar in rijdt.
Zoveel mogelijk fietsen en lopen om brandstofkosten te besparen.
Huismerken kopen (Lidl, Aldi etc)
Kamperen in NL of nabije omgeving.
Alleen apparatuur kopen als het stuk is en niet om dat je zonodig met de laatste mode moet meedoen!
Kijk ook naar 2e hands alternatieven en value for monny spullen