Ik wil een huis kopen ik heb net mijn lening afbetaald maar ik à code bij bkr kan ik nu een huis kopen of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Hoi, je moet de verstrekker van je lening verzoeken om je af te melden bij het bkr. Daarna kun je (mits je geen andere leningen heb) een huis kopen. Het belangrijkste is dat je op het moment van de overdracht bij de notaris schuldenvrij staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan wel een huis kopen, maar vanwege de BKR-notering, die een aantal jaar (ik dacht 5) zal blijven staan, is de keuze in geldverstrekker beperkter. Ook zal je meestal een hoger rentepercentage moeten betalen. Vanwege je notering zijn geldverstrekkers voorzichtiger om met je in zee te gaan. Beter kan je een aantal jaar wachten totdat je notering is geschrapt.

Toegevoegd na 1 dag:
'Betalingsachterstanden of andere onregelmatigheden die ontstaan tijdens de looptijd van een overeenkomst worden in ons bestand weergegeven met de codes 'A' (van Achterstand) en 'H' (van Herstel) en bijzonderheidscodes....'

'De 'A' van Achterstand blijft met de einddatum zichtbaar bij de betreffende overeenkomst. Vijf jaar na de einddatum verdwijnen uw gegevens over de beëindigde overeenkomst automatisch uit ons bestand. Dus ook de 'A'. '
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt niet! Een bkr melding heeft in principe iedereen die een lening aangaat! Al betaal je elke maand netjes op tijd, je hebt een melding. Bkr meldingen hebben echter altijd een code! Laten we zeggen a, b en c. A betekent dat je netjes op tijd betaalt, perfecte klant. B betekent dat je ooit misschien een paar dagen te laat hebt betaald en c betekent dat je geen goede betaler bent. Met een a melding zal het helemaal geen probleem zijn om een lening aan te gaan; in tegendeel, je bewijst dat je serieus bent en dat je een lening kunt aflossen. Kortom, geen probleem! Je kunt voor een paar euro's een bkr toetsing aanvragen bij je bank, dan weet je meteen hoe en wat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe kun je geen hypotheek krijgen als je een codering bij BKR hebt. De renteopslagen e.d. zijn allemaal verleden tijd. Wel zijn sommige banken bereid je een lening te verstrekken als je een goede plausibele verklaring voor deze codering kunt geven. Dit gaat het best via een tussenpersoon (hypotheekadviseur).
Als het een A3 of A4 codering betreft kun je het sowieso vergeten en zul je de 5 jaren uit moeten zitten..