krijg je een boete als je niet meteen aan de bank door geeft dat er iemand overleden is ?

Een vriendin van mij haar vader is overleden, vier maanden geleden. Ze kan via internet bankieren gelukkig nog aan zijn geld komen. Dingen betalen enzo. Maar wat gebeurd er als je het pas na vier maanden gaat door geven dat hij overleden is. En ze zien dat er geld afgehaald is ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heeft de vriendin een machtiging van haar vader gekregen toen hij nog leefde? Of gebruikt ze nu zijn pin?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen machtiging, een neef van haar heeft ooit voor haar vader internet bankieren aangevraagd. die beste man heeft daar nooit gebruik van gemaakt. Gewoon terzijde gelegd. Die vriendin heeft dat gevonden en met toestemming van de familie kon ze alles actieveren. Bij haar schoonmoeder deed ze het netjes volgens de regel. Door geven dat zij overleden was. de rekening werd geblokeerd en toen moesten ze naar een notaris en heeft het lang en boel geld gekocht om weer aan het geld te kunnen komen.

Het beste antwoord

De problemen zijn vaak groter als je eerlijk bent. Rekeningen die geblokkeerd worden, en je kan niets meer betalen etc.
Mijn vader is 2 maanden geleden overleden, en mijn moeder heeft dat nog steeds niet doorgegeven.
'
Sterker, ik beheer ook de rekening nog van mijn vrouw, die is al 9 jaar dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan krijg je toch problemen verwacht ik. Als iemand is overleden worden de rekeningen geblokkeerd. Na het overlijden moet er een verklaring van erfrecht aan de bank worden overlegd voordat je weer aan de rekeningen mag komen. De notaris moet eerst alles afhandelen in verband met bezit en schulden.

Alles wat na het overlijden tot nu van de rekening is afgehaald is voor verantwoording van de vriendin. En zal in mindering moeten worden gebracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
staat er behoorlijk bedrag op de rekening dan zal deze worden geblokkeerd (automatisch)
de blokkade kan je opheffen door je te legitimeren als erfgenaam die het recht hierop heeft, of als je kan aantonen dat de rest van de erfgenamen hebben verklaard dat jij de persoon bent die de afhandeling op zich neemt.

bij de bank weten ze dat haar vader overleden is omdat de gemeente dit automatisch doorgeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou schijnbaar weet de bank dat niet, anders had mijn vriendin niet aan het geld kunnen komen toch ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals ik zei, dan gaat het niet om een behoorlijk bedrag :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gemeente geeft dat niet aan de bank door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
akte van overlijden gaat naar gemeente en deze geef het door aan oa bank en belasting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is ons trouwens ook verteld door monuta toen mijn pa erutssenuit piepte vorige jaar. wij hebben het niet gedaan, zelf kon ie het niet meer, en in magie geloof ik niet. stiefmoeder belde over de blokkade, dus het was toch echt de gemeente die dit automatisch heeft gedaan zoals man van monuta al had verteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe weet de gemeente dan bij welke banken iemand allemaal zit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@eucalypje Dan heeft Monuta je toch echt verkeerd voorgelicht. De gemeente informeert de belasting. Niet de bank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rekening wordt, of werd niet geblokkeerd, anders kon mijn vriendin er niet bij via internet bankieren. Misschien verschild dit per begrafenis onder nemer hoor. Ik denk ook niet dat het wat uit maakt hoeveel er op de rekening staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gemeente geeft het alleen aan gemeenteinstellingen door. Belasting, SVB, sociale dienst, UWV etc. Niet aan de banken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan ga ik gewoon heel blij zitten zijn dat het in mijn situatie toch gedaan is door de gemeente :)
Als er iemand overlijd wordt dit automatisch gemeld bij de gemeente. Belastingdienst schrijft je uit het bevolkingsregister en moet er vaak worden afgerekend. Banken zal het een zorg zijn als de hypotheek maar betaald wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh dit klinkt al beter :-)
ronron1212
13 jaar geleden
onzin dus -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd onzin, de belasting zou je uitschrijven uit het bevolkingsregister? dat kunnen ze niet, al zouden ze het willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
???????????????